Neděle 7. června 2020svátek má Iveta, Slavoj 10 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Auto

Automobiloví výrobci v Česku přišli za měsíc o 67 miliard korun. Linky znovu rozjel jen Hyundai

Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Lidé opouštějí automobilku Škoda Auto v Mladé Boleslavi. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Odhadované měsíční propady tržeb automobilek v Česku přesahují kvůli odstávkám výroby v době koronavirové epidemie 50 miliard korun. U dodavatelů se odhaduje pokles o 45 procent, tedy více než 17 miliard korun za měsíc. Uvedlo to Sdružení automobilového průmyslu (SAP).

Už v březnu bylo zhruba 15 procent firem v autoprůmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem.

Už v březnu bylo zhruba 15 procent firem v automobilovém průmyslu přinuceno propouštět a v průběhu dubna tuto otázku řeší dalších 42 procent firem. Všechny tři tuzemské automobilky v polovině března odstavily výrobu. Znovu vyrábí jen nošovický Hyundai, který rozjel linky 14. dubna, Škoda chystá spuštění výroby 27. dubna a TPCA 4. května.

Celkově lze kvůli odstávkám v březnu a dubnu očekávat propad výroby v Česku až o 170 tisíc motorových vozidel. Jde zhruba o 12 procent celkové roční produkce, toto číslo bude podle SAP navíc v průběhu roku dál narůstat.

„Nelze očekávat návrat k normálnímu chodu, aniž by byla přijata rychlá a robustní opatření. Proto bychom v jednáních měli pokročit od opatření podporujících zastavený průmysl směrem k opatřením, která podpoří obnovení výroby a prodeje. Nelze přitom usuzovat, že obnovením produkce finálních výrobců vozidel automaticky dochází k plnohodnotnému obnovení výroby celého automobilového řetězce,“ uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.

Sdružení považuje za zásadní zejména prodloužení platnosti programu Antivirus, spuštění programu záruk za komerční úvěry pro velké podniky či úpravy DPH. Dále navrhuje nastavit funkční pravidla pro přeshraniční pohyb specializovaných expertů, pravidelně dojíždějících zaměstnanců a řídicích pracovníků, nutné služební cesty bez povinné karantény a přijetí opatření pro restart trhu s vozidly.

Automobilky připomněly, že při silně proexportním zaměření české ekonomiky, kdy jen roční export automobilového průmyslu přesahuje 920 miliard Kč, je klíčová aktivní role zástupců ČR při jednáních v EU. Musí to vést ke koordinovanému a bezpečnému znovuobnovení výroby a k cílené strategické podpoře obnovy tržního a regulatorního prostředí.

Vzhledem k často mohutnější pomoci firmám a opatřením na rozjezd trhu v okolních zemích se může podle SAP rovněž zhoršovat konkurenceschopnost firem českého automobilového průmyslu. Stejně tak se může snižovat bezpečnost a zvyšovat emise vozového parku ČR, uvedlo sdružení.

Premium

Mám už celé krize dost, hyperbola strachu je šílená, říká šéfkuchař Pohlreich

Krize ho přišla na miliony. „Teď musíme hlavně bojovat a přežít.“ Vláda... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Když vidíte sedět Zdeňka Pohlreicha v úplně prázdné restauraci Next Door v centru Prahy, kde jste si dřív bez rezervace...

Premium

Fotbalový bohém Fenin: Jsem jájínek, ale ne troska

Martin Fenin | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Slýchává, jak promarnil svůj talent, on naopak namítá, že toho prožil tolik, co za třicet životů. Bohém Martin Fenin se...

Premium

Bojíte se do MHD? Poradíme, jak vybrat auto za jeden plat

Peugeot 206 a Renault Clio | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Pandemie koronaviru zvýšila zájem o nejlevnější auta, která představují bezpečnou alternativu k jízdě v MHD. Porovnali...