Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Česko v přípravě na elektromobilitu v Evropě zaostává. Nejlépe jsou na tom Nizozemsko, Norsko a Británie

Ekonomika

  14:35
Praha - Česká republika v porovnání s jinými zeměmi Evropy zaostává v přípravě na přechod k elektromobilitě. Na nástup elektrických vozidel jsou nejlépe připraveny Nizozemsko, Norsko a Velká Británie. Naopak nejnižšího skóre dosáhly Česko, Rumunsko a Slovensko, tyto tři země zároveň vykazují nejpomalejší míru zlepšení. Vyplývá to z analýzy EV Readiness Index leasingové společnosti LeasePlan.

Elektromobil Škoda Citigo iV. foto: ČTK

Podle analýzy došlo za poslední rok ke zlepšení připravenosti na elektromobilitu ve všech 22 sledovaných státech. Index zahrnuje tři hlavní kritéria: počet nových registrací elektrických vozidel v dané zemi, vyspělost infrastruktury nabíjení a také rozsah vládních pobídek.

Volkswagen chce být lídrem ve světové produkci elektromobilů. Do roku 2030 jich chce prodávat přes 70 procent

Zatímco většina vyspělých ekonomik pracuje se systémem dotací na nákup elektromobilů, v Česku zatím řidiči s takovým stimulem počítat nemohou. Například v Rakousku činila dotace na nákup plně elektrického vozidla nebo automobilu s vodíkovými palivovými články 5000 eur, cena vozu přitom neměla překročit 60 000 eur. U plug-in hybridů byla dotace 2000 eur. V Německu u elektromobilů s cenou pod 40 000 eur dosahovala dotace 6000 eur, v případě hybridů to bylo 4500 eur.

„Český stát nákup aut na plně nebo částečně elektrický pohon přímo nepodporuje, nicméně i bez toho se zejména ceny hybridních pohonů přiblížily těm konvenčním. Například Toyota nabízí hybridy v podstatě za cenu srovnatelných dieselů s automatem. Jde převážně o full hybridy, které nepotřebují dobíjecí infrastrukturu. Pokud budeme hovořit o případné podpoře ze strany státu, je možné použít dva směry, které mohou fungovat paralelně, či každý zvlášť. První je forma různých motivačních výhod jako je např. parkování v parkovacích zónách zdarma, rychlejší odpisy, nižší DPH apod., druhý pak přímo dotace na nákup vozu,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška.

V průměru zaplatí řidiči elektromobilů na daních 63 % částky, než jakou musí uhradit majitelé konvenčních vozidel. Nejlépe jsou na tom v této souvislosti Irsko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Řecko a Velká Británie, v těchto zemích totiž řidiči elektromobilů neplatí vůbec žádnou daň.

„Ceny vozidel jsou u nás největší překážkou pro razantnější nástup elektromobility. Přesto i v Česku zájem o tento pohon roste, a to hlavně ve firemní sféře,“ uvedl generální ředitel LeasePlan ČR Martin Brix. Podíl vozidel poháněných úplně anebo částečně elektřinou na celkových registracích nových vozů byl loni v Česku 2,4 %.

Pokud jde o hustotu nabíjecí infrastruktury, podle studie byla loni v České republice dostupná přibližně tisícovka veřejných nabíjecích stanic, v průměru 0,09 stanice na tisíc obyvatel. Horšího výsledku dosáhlo už jenom Polsko, Slovensko a Řecko. Oproti tomu v Nizozemsku připadlo na tisíc obyvatel 3,53 nabíjecí stanice, v Norsku 3,40 a v Rakousku 0,91.

Autor: