2. srpna 2017 9:20 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Test naftových aut: jen čtyři nové vozy splnily emise. Nejhůře dopadlo Audi A8

Audi A8. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Audi A8. | foto: Audi

BERLÍN Velká většina nových dieselových aut ve skutečném provozu nesplňuje emisní normy. Ze 75 vozů, která nechala testovat nevládní organizace Deutsche Umwelthilfe, je dodržely jen čtyři. O výsledcích testů informuje úterní vydání deníku Bild v den, kdy o budoucnosti dieselových aut a cestách ke snížení jejich emisí budou jednat zástupci německé vlády a automobilového průmyslu.

Nejhůře v testech dopadlo Audi A8 L 4.2 TDI, které produkovalo 1422 miligramů oxidů dusíku na kilometr a normu Euro 6, která počítá s emisemi maximálně 80 miligramů na kilometr, tak překročilo téměř osmnáctkrát. Mezi největší znečišťovatele patřily i modely Volvo S90 4D, Fiat 500X 2.0, Renault Capture 1.5 dCi, Landrover Discovery Sport HSE TD4 nebo Mercedes B 180 d.

„Seznam ukazuje, že hraniční hodnoty dramaticky překračují i nové modely. To není možné přijmout,“ nechal se slyšet Axel Friedrich, který testy vedl.

Výfuk, ilustrační foto

K podobným výsledkům došly dříve i testy německých úřadů, které ukázaly, že dieselové vozy splňující nejvyšší normu Euro 6 vyprodukují ve skutečném provozu v průměru 507 miligramů oxidů dusíku na kilometr. Podle současných právních předpisů však auta nemusí normy dodržovat ve skutečném provozu, ale jen při měření v laboratoři.

V provozu při aktuálním testu dokázaly dokázaly požadované hodnoty dodržet jen modely Audi A5 2.0 TDI, Mercedes E 200d s novým motorem OM-654, Audi Q3 2.0 TDI quattro a VW Sharan 2.0 TDI.

Dieselový summit

O budoucnosti naftových aut se v Německu v posledních týdnech diskutuje stále intenzivněji. Příčinou je mimo jiné to, že ve zhruba 30 německých městech se nedaří snižovat míru znečištění ovzduší, a hlasitě se proto hovoří o možných zákazech jízdy starších dieselových vozů.

O budoucnosti dieselových vozů budou ve středu v Berlíně jednat zástupci německé vlády a domácích automobilek. Takzvaný dieselový summit, jak se mu v Německu přezdívá, by mohl přinést dohodu na softwarových úpravách milionů starších naftových aut, které by měly vést ke snížení množství škodlivých emisí.

Kritikům ale takový krok nestačí a požadují ze strany skandály zatížených automobilek dalekosáhlejší kroky.

Němečtí výrobci automobilů, kteří jsou stěžejní součástí zdejšího průmyslu, se v posledních době dostali pod velký tlak jednak kvůli skandálu s manipulacemi dieselových motorů, který se týká především Volkswagenu, a jednak kvůli údajným dlouholetým kartelovým ujednáním mezi firmami Volkswagen, BMW, Daimler, Audi a Porsche.

Zvyšujícímu se tlaku kvůli stále novým problémům německých automobilek ale čelí i politici včetně kancléřky Angely Merkelové (CDU) a ministra dopravy Alexandera Dobrindta (CSU), kteří podle kritiků dosud šli automobilovému průmyslu příliš na ruku.

I díky těmto okolnostem a kvůli hrozícím zákazům jízdy starších dieselových aut v některých německých městech, by dnešní jednání, kterého se budou účastnit i zástupci řady spolkových zemí, mohlo přinést hmatatelné výsledky.

Řadě pozorovatelů ale možné softwarové změny nestačí a chtějí, aby se automobilky zavázaly také k úpravám hardwaru, a to na vlastní náklady. Jen tak se podle nich dají emise oxidů dusíku dostatečně snížit.

Kritici pořadatelům dnešního jednání, kterými jsou ministerstva dopravy a životního prostředí, také vytýkají, že na ně nebyli pozváni zástupci ochránců spotřebitelů a ochránců životního prostředí z řad neziskových organizací. Právě životní prostředí a spotřebitelé přitom podle nich chováním německých automobilek značně trpí.

ČTK

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.