Sobota 15. srpna 2020svátek má Hana 25 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Evropa chce jednotné značení silnic

V autě (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy V autě (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

EuroNCAP a EuroRAP se podílejí na projektu, který má pomoci zlepšit značení silnic v celé Evropě a učinit je přehlednějšími a bezpečnějšími.

Podle zprávy společností EuroNCAP sledující pasivní i aktivní bezpečnost aut a EuroRAP, která monitoruje bezpečnost na silnicích a jejich rizikovost, je potřeba investovat značné úsilí do sjednocení dopravního značení a zejména zkvalitnění silniční sítě, aby se stala snáze čitelná a srozumitelná.

Jednoduché značení
Pro koho? Nejen pro řidiče, ale i pro jejich auta. Ve zprávě se uvádí třeba následující: "Obrovské částky jsou utráceny za to, aby se zlepšila bezpečnost aut. Velmi málo se ale investovalo do infrastruktury a jednoduchého značení." Podle obou institucí současné evropské silnice nevyhovují požadavkům moderní doby – především rychlosti a hustotě dopravy.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz


Nová auta jsou totiž vybavena systémy, které pomáhají udržet vozidlo v jízdním pruhu, informují o dopravních značkách a umí řidiče navigovat. Na velké části silnic jsou prý ale tato auta prakticky ztracena, protože je na nich navyhovující značení.

Značka před mostem v Olafs.

'Čtení vozovky'
Mnohde prý chybí čáry ukazující, kudy vozovka vede, což je celoevropský problém. O tom z Česka víme své a rozhodně máme za to, že místo utrácení za nesmysly typu "Nemyslíš zaplatíš" se mělo utrácet právě za bílou reflexní barvu, kterou by se natřely krajnice. To by si pak ale Renčové nenamastili za naše peníze kapsu...

Dalším problémem je nejednotnost značek, takže auta umí číst prakticky jen omezení rychlosti a zákazy předjíždění. Neumí číst dodatkové tabulky, informační cedule, nebezpečné zatáčky a další důležité informace. EuroNCAP a EuroRAP totiž předpokládají, že systémy pro "čtení vozovky" budou do několika málo let rozšířeny do všech aut, i do těch z nejlevnějšího segmentu.

Na druhou stranu, odpůrci tvrdí, že příliš přehledné silnice a bezpečnější auta jsou naopak větším rizikem, protože odvádí řidiče od pozornosti, nutí ho jezdit rychleji a více riskovat, neboť se cítí bezpečněji a neohroženě - spoléhá se na elektronické asistenty.

VÍCE NA AUTOWEBU

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...