Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Vynikající vlastnosti, komfort a tichá jízda. Jak se psalo o Favoritu 136 L před třiceti lety

Ekonomika

  6:00
Praha - Na podzim roku 1987 vyšlo deváté číslo Automobilu, časopisu Federálního ministerstva všeobecného strojírenství. Stálo 4 koruny a prakticky celé bylo věnováno jedinému vozu: Škodě Favorit. Pojďme si jej prolistovat.

Příčný řez favoritem na prostřední dvojstraně časopisu Automobil z roku 1987. foto: Archiv Martina Laštovky

„Zahájení letošního 29. ročníku mezinárodního strojírenského veletrhu v Brně je spojeno s významnou událostí, kterou netrpělivě očekává celá naše motoristická veřejnost. Poprvé tam totiž uvidí československý osobní automobil Škoda nové generace, prostorný vůz s předním pohonem a přítažlivou, komfortní karosérii s variabilním vnitřním uspořádáním.

Právě po půl století se s tímto automobilem vrací k symbolu okřídleného šípu také jméno, které se dává ve sportu tomu, do koho vkládáme své naděje, na koho sázíme, kdo má dobrou šanci. Favorit. Díky pochopení generálního ředitele Ing. Jana Banýra, celého vedení o. p. AZNP (dobové označení pro mladoboleslavskou automobilku, pozn. red.) a jeho odboru propagace jsme měli příležitost poznat náš nový vůz s takovým předstihem, abychom jej teď mohli podrobně přestavit,“ píší v úvodním článku jeho autoři Ing. Otakar Gragora a Ing Milan Jozíf.

Titulní strana časopisu Automobil z roku 1987.
Dobový inzerát v časopisu Automobil z roku 1987.

O vozidle

„Škoda Favorit má mezi srovnatelnými vozy vynikající jízdní vlastnosti a při vysokém komfortu jízdy nabízí i ve světovém porovnání nebývale malou hlučnost, dobré větrání a v případě potřeby velmi účinné vyhřívání interiéru. Hospodárnost jeho provozu lze charakterizovat spotřebou 5,2 l/100 km při stálé rychlosti 90 km/h.

Už v provedení Lux (základní verze, pozn. red.) má Favorit vysokou úroveň standardního vybavení, k němuž patří kromě pětistupňové převodovky a sklopných zadních sedadel podtlakový posilovač hydraulické brzdové soustavy, elektrické vyhřívání zadního okna, ovládání obou vnějších zpětných zrcátek mechanickým převodem zevnitř vozu, hydraulické dálkové seřizování sklonu potkávacích světel z místa řidiče, automatický sytič s elektrickým odmrazováním, panel pro zabudování rozhlasového přijímače aj.“

Favorit 30 let

„Motor s převodovkou a příslušenstvím jsou velmi dobře přístupné a méně náročné na údržbu... Dosavadní kvalitu protikorozní ochrany automobilů Škoda, která patřila po zavedení elektroforézy při nanášení první vrstvy základního nátěru na fosfátovanou karosérii k významným objektivním kladům našich vozů, tentokrát ještě zvýší velmi trvanlivý výfukový systém z oboustranně hliníkem pokovených trubek i všech plechů, z nichž jsou vyrobeny dvouplášťové tlumiče výfuku.“

„Souhrn všech užitných vlastností vozu Škoda Favorit 136 L vytváří optimální nabídku rodinného vozu, vhodného pro hospodárný denní provoz i v přeplněných velkoměstských aglomeracích stejně jako pro víkendové cesty, popřípadě převoz menších nákladů, nebo pro dálkové jízdy s většími nároky na komfort cestování.“

O podvozku:

„Teprve první kilometry za volantem prozradí další přednost vozu - vynikající jízdní vlastnosti, významné z hlediska bezpečnosti i komfortu. Zásluhu na nich má nejen koncepce poháněcí soustavy, jíž se dosáhlo příznivého rozložení hmotnosti na obě nápravy, či dobrá aerodynamika, ale i konstrukce podvozku s nezávisle zavěšenými koly, optimálně navrženou geometrií náprav, citlivým a přesným řízením a účinnými brzdami.“

Ústrojí pohonu:

„Pod kapotou Škody Favorit je velmi racionálně uspořádané a neméně rafinovaně uložené ústrojí pohonu. Motor, konstrukčně navazující na osvědčený, spolehlivý čtyřválec řady MB, prošel velmi závažným inovačním procesem a je umístěn napříč před poháněnou přední nápravou v celistvém bloku se spojkou, pětistupňovou převodovkou a rozvodovkou, z níž vedou dva nestejně dlouhé kloubové hřídele k předním kolům. Skloněním osy válců o 20 stupňů vpřed se podařilo dosáhnout tak skromné stavební výšky celého ústrojí, že Favorit může mít i při poměrně velkém rozvoru 2450 mm tak nízkou svazující se příď.“

Favorit v provozu

„Větší výkon významně modernizovaného motoru a příznivější výkonová hmotnost znatelně zlepšily dynamičnost jízdy, což bylo patrné i s plně zatíženým zkušebním prototypem, jenž měl ‚v těle‘ už přes sto tisíc kilometrů rozhodně ne příliš opatrného zacházení. Svižnou a přitom bezpečnou jízdu ovšem umožňuje především výborný podvozek. V zatáčkách se vůz chová takřka neutrálně a jen v mezním režimu při mžikovém prokluzu jednoho kola dává o sobě vědět přední pohon mírným přenosem rázů do volantu. Jinak se s Favoritem i při velkých rychlostech jede jako po kolejích... Budoucí majitelé tohoto vozu jistě ocení nejen všestranně dobré vlastnosti, ale především úsporný provoz, díky němuž vystačí s jednou náplní paliva na cestu z Prahy do Bratislavy a zpět. Škoda Favorit má všechny předpoklady stát se favoritem zájmu motoristické veřejnosti.“