15. ledna 2019 5:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Huntování Felicií a spol. se odkládá. Lihový benzín zatím nebude

Škoda Felicia po faceliftu v roce 1998. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Škoda Felicia po faceliftu v roce 1998. | foto: Škoda Auto

PRAHA Skoro polovina českých řidičů si může – alespoň prozatím – oddechnout. Jejich starší automobily budou bez rizika poškození motoru jezdit minimálně další rok.

Petrolejáři totiž původně počítali, že už letos u pump nahradí nynější Natural 95 benzinem s dvojnásobným obsahem lihu, který jako příměs v palivu starým motorům příliš neprospívá. Teď mluví o roku 2020, možná ale na zvýšení podílu lihu v nejprodávanějším benzinu z pěti na deset procent nedojde vůbec.

Favorit 30 let

„V letošním roce budeme na našich čerpacích stanicích i nadále prodávat benzin Efecta s pětiprocentním podílem biosložky. Složením paliv pro další roky se zabýváme,“ říká za nejpočetnější českou pumpařskou síť Benzina Marek Pšeničný z mateřského Unipetrolu.

Takzvaný vícelihový benzin s označením E10 může poškodit motory, které splňují emisní normu Euro 3 a její předchůdkyně, tedy ty, vyrobené před rokem 2005.

Takových jezdí po Česku skoro polovina z 5,7 milionu registrovaných osobních aut. Jejich řidiči by letos tedy buď museli riskovat zhoršení vlastností motoru, pořídit si novější vůz nebo začít tankovat vysokooktanový benzin, například Natural 98, který je výrazně dražší, ale neobsahuje žádný líh.

Škoda Felicia Kit Car, která poprvé startovala na Mistrovství světa v roce...
Škoda Felicia GLXi, typ 791. Vůz Škodovka vyráběla v letech 1994 –2001. Celkem...

V případě škodovek by mohly mít s E10 problém modely Felicia, vyráběné od roku 1994 do roku 2001, všechny varianty modelu Favorit a starší řady 105/120, o veteránech nemluvě.

Pozor na výfukové ventily

Podle experta z pražského Českého vysokého učení technického Michala Vojtíška, vědce, vysokoškolského pedagoga a odborníka na emise spalovacích motorů, už podíl lihu ve výši 10 až 15 procent zvládne bez problémů většina aut z poslední dekády.

„Motory starších vozů a zahradní techniky, které mají karburátory, by ale bylo nutné seřídit. Jinak může dojít k opotřebování výfukových ventilů,“ uvedl Vojtíšek. „Doporučoval bych, aby v případě zavedení E10 byl řidičům k dispozici po nějakou dobu i původní benzin s pěti procenty lihu.“

Jenže do toho se dodavatelům příliš nechce. Praxe ze sousedního Německa ukazuje, že pokud mají řidiči na výběr mezi původním benzinem a dražším E10, kupuje palivo s vyšším podílem lihu málokdo.

„Z našeho pohledu a také ze zkušeností okolních zemí se jako jednoznačně účinnější nabízí plošné zavedení E10,“ potvrzuje Linda Máchová, mluvčí státního distributora paliv společnosti Čepro.

Stáří registrovaných osobních aut v Česku.

Česko je vázáno směrnicí EU, podle níž musí členské státy do konce roku 2020 snížit roční produkci emisí oxidu uhelnatého z prodávaných pohonných hmot o šest procent oproti množství v referenčním roce 2010. Letos musí dodavatelé v Česku podle tuzemského zákona dosáhnout úspory alespoň 3,5 procenta. Což je hodnota, které už dosáhli loni.

„Není tedy důvod letos nutně zavádět benzin E10, protože limit pro tento rok nebude složité i bez něj dodržet,“ vysvětluje Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.