2. července 2010 16:47 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Ford má nový antisport systém, který bezpečně zpomalí vaše vášně

Ford Fusion Hybrid na autosalonu v Detroitu | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Ford Fusion Hybrid na autosalonu v Detroitu | foto: ČTK

Po ABS a ESP přichází nový elektronický pomocník. CCT dokáže rozpoznat nedotáčivost a automaticky zpomalit.

Příští rok uvede Ford další generaci SUV Explorer a s ní elektronický systém Curve Control Technology (CCT). Ten pomůže řidičům těžkých vozů řešit případný nedotáčivý smyk.

Více k tématu najdete na www.autoweb.cz

Pokud elektronika nedotáčivost zjistí, zpomalí auto až o 15 km/h každou sekundu ubráním plynu a brzděním. Fandové sportovních aut se nemusejí bát, Ford plánuje nasadit systém jen do těžších modelů. V roce 2015 jej bude montovat do devadesáti procent svých SUV, crossoverů, dodávek a pick-upů.

CCT pracuje ve spolupráci se stabilizací. Monitoruje rychlost, příčné i podélné zrychlení a natočení volantu. Porovnává pak rychlost stáčení s rychlostí, kterou si řidič (podle počítače) přeje zatáčet. Pokud zjistí nesrovnalost, nejprve ubere plyn a následně začne brzdit jednotlivá kola. Dokáže snížit rychlost a při tom nijak neomezí schopnost zatáčet.

Fakticky nejde o tak převratnou novinku. Mnoho stabilizačních systémů dokáže nedotáčivost řešit také. Jenže prapůvodní účel stabilizace - zabránit převrácení, se nezapře. Elektronika nezřídka nedotáčivost podporuje, místo aby ji řešila. Navíc mají ESP a spol. mnoho složitých obvodů a díky nim občas dlouhé vedení. CCT má na starosti jen a jen eliminaci nedotáčivosti, takže by měl reagovat vždy rychle a správně.

Co si někteří z nás o podobných systémech myslí, jsme psali včera. Je však pravda, že velká část nehod SUV a crossoverů těžkých na předek se stane vinou náhlé silné nedotáčivosti. Řidiči špatně odhadnou nájezdovou rychlost před zatáčkou a vzniklou krizovou situaci neumějí řešit. Pokud bude Ford CCT nasazovat jen ve velkých a ryze nesportovních autech jak tvrdí, možná skutečně zachrání víc lidí než naštve.

Čtěte více:

ve spolupráci s Autoweb.cz