Čtvrtek 6. srpna 2020svátek má Oldřiška 12 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti: Hybrid Lohner-Porsche

Hybrid Lohner-Porsche | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Hybrid Lohner-Porsche | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Že byla prvním hybridním autem na světě Toyota Prius? Ale jděte! Už v roce 1900 jezdilo auto s elektro-benzínovým pohonem, které sestrojil Ferdinand Porsche. Ačkoli dnes říkáme, že spalovací motory jsou vytlačovány "alternativními" druhy pohonu, na konci 19. století to bylo přesně naopak. Pokud totiž něco poháněl motor, roztáčela ho elektřina, nikoli síla zapálené směsi benzínu a vzduchu.

Jenže konstruktéři brzy přišli na to, že ve spalovacím motoru je větší potenciál a od elektromobilů upustili. A když aut s benzínovými motory, bylo jasné, komu patří budoucnost.

ČTĚTE TAKÉ:


Vraťme se ale do roku 1893. Tehdy osmnáctiletý rodák z Vratislavic u Liberce mířil vlakem do Vídně do svého prvního významného zaměstnání – pracoval v elektrikářské firmě Béla Egger, kde sestrojil svůj první elektromotor v náboji kola. Později, v roce 1898, se stal konstruktérem v dílnách společnosti Lohner Werke, která se od roku 1821 specializuje na stavbu karoserií kočárů, vagonů a nově i vozidel.

Ferdinand Porsche neměl ukončenou školu technického směru, přesto začal pracovat na fantastickém projektu automobilu s pohonem bez třecích ztrát – elektromobilu, který měl elektromotory v náboji kola. Automobil se dvěma lavicemi pro řidiče a tři spolucestující byl považován spíše za "kočár bez tažných koní". Tažnou sílu obstarávaly nejprve čtyři elektromotory – každý o výkonu 2,5 až 3,5 koně, ve špičce až 7 koní. Vynásobte si to čtyřmi a máte celkový výkon stroje Mixte, kterého spalovací motory dosahovaly až o mnoho let později.

Špatná jízda do kopce

A kde se brala energie v akumulátorech? Porsche do auta namontoval spalovací motor Daimler, ke kterému připojil generátor. Auto sice vážilo přes dvě tuny a do kopce se mu kvůli trvalému výkonu jen asi 10 koní moc nechtělo. Přesto si ho koupil jeden zájemce z Velké Británie – za cenu šílených 15 000 Rakouských korun. Byl jím tak nadšen, že si později nechal postavit ještě jeden. konstrukci dále zjednodušil - použil menší a lehčí baterie a elektromotory umístil pouze na přední kola. Stroj Semper Vivus pak můžete vidět na fotografiích a videu.

Tím se vlastně zrodila "třetí generace" , o které se nyní tolik mluví. Automobily jako Chevrolet Volt nebo , které se honosí titulem Auto roku 2012, používají ve skutečnosti stejnou techniku – spalovací motor funguje jako generátor a dobíjí baterie. Jistě, technika šla dopředu a třeba Opel Ampera při stejné hmotnosti jako hybrid Lohner-Porsche nabízí mnohem větší vnitřní prostor a jeho akumulátory jsou trošku menší a vydrží déle...


Nicméně je vidět, že tento nápad není nic nového a později s ním ještě několik konstruktérů exeprimentovalo. Proč se ale tento princip pohonu neprosadil? Byl zkrátka moc složitý a drahý. Ferdinand Porsche sice se svým stanovil rakouský rychlostní rekord a vyhrál v roce 1905 rally, ale už bylo jasné, že se bude budoucnost ubírat jiným směrem. Spalovací motor, bez kterého se stejně neobešel, se ukázal jako perspektivnější, levnější, a jednodušší. A také lehčí. Nešlo o žádnou ropnou lobby, o které tak rádi zastánci elektropohonu mluví. Byl to čistě byznys - levně nakup a draze prodej.

PŘEČTĚTE SI:


Když v roce 1906 odcházel z dílen Lohner mladý Ferdinand Porsche do společnosti Daimler-Benz, Jacob Lohner prohlásil, že je to "sice mladý, ale velmi šikovný konstruktér, o kterém ještě v budoucnu uslyšíme." Nemýlil se.

z roku 1901 vlastně inspiroval všechny další pokusy o sestrojení auta s "alternativním" pohonem. Například NASA se v něm inspirovala při stavbě svého lunárního vozítka, které bylo technicky vlastně elektromobilem s motory v nábojích kol. Ano, jistě, elektromobil může fungovat i ve vesmíru, protože ke svému chodu nepotřebuje kyslík.

Nápad Ferdinanda Porsche inspiroval i výrobce lokomotiv a těžkých pracovních strojů. Ukázalo se totiž, že je efektivnější díky plynulé dodávce výkonu a točivého momentu elektromotorů roztáčet kola lokomotiv elektřinou, ale vyrábět ji spalovacím motorem. Benzíno-elektrické a později diesel-elektrické lokomotivy se staly standardem.

,

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Molekulární bioložka a genetička Soňa Peková. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Vlci útočí. Rodina z Beskyd se bojí o dcery i o turisty

Smečka vlčích mláďat v Javorníkách (7. 8. 2019) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Klidný život rodiny žijící v beskydské obci Hrádek blízko Jablunkova, změnil útok vlků. „Sedmiletá dcera ráda chodí se...

Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?
Vyzkoušeno: Jak zabodovalo pokračovací mléko Little Steps 2 u našich nejmenších?

Podívejte se, jak u maminek, které navštěvují eMimino, a hlavně u jejich dětí dopadl test pokračovací mléčné výživy Little Steps 2 od Nestlé Baby.