7. března 2019 5:05 Lidovky.cz > Cestování > Aktuality

Jarní svátek karavanistů a obytných aut je tady. Co čekat od FOR CARAVAN

Karavan (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Karavan (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Sezóna výstav obytných aut, přívěsů a jejich příslušenství má v Česku dva vrcholy. Ten jarní, pražský veletrh FOR CARAVAN, začíná už za pár hodin. Brány letňanského výstaviště se otevřou v pátek 8.března a výstava potrvá celý víkend. Co se na výstavní ploše a nejen na ní vyplatí sledovat?

O peníze jde vždy v první řadě. Takže se vyplatí sledovat částky na nabídkových listech. Prodejci obytných vozů i přívěsů často nasazují na výstavách jiné ceny, než jsou v oficiálních prodejních katalozích. Vzhledem k tomu, že cenovky dodávek s vestavbami začítají nedaleko pod hranicí milionu korun (včetně DPH) a u polointegrovaných vozů se operuje se sedmimístnou částkou, stojí za to si výstavní nabídky pečlivě prostudovat. Nevýhodou je, že kupujete už hotové auto nebo přívěs, takže jde o obchod ve stylu “Ber, nebo nech být.”. Výběr vnitřního uspořádání či barevné řešení interiéru v tomhle případě nepřipadá v úvahu. Pro ty, kteří chtějí ušetřit, je místo na prostranství u východnícho plotu areálu, kde se nabízejí “ojetiny”.

Bezstarostná jízda dodávek

Časy, kdy na výrobních linkách dominovaly obytné přívěsy, jsou pryč. Definitivně. Jenže karty se míchají a rozdávají znovu i v segmentu obytných vozů. Tady jsou v kurzu obytné vestavby. Pro laika vypadá recept na takový automobil jednoduše: vezmi klasickou dodávku, třeba takovou, s jakou k vám v prosinci dorazila většina vánočních dárků. Dovnitř nacpi obytnou zónu, kuchyňský kout, koupelnu a spací sekci (většinou v tomto pořadí od přídě k zádi). 

Že se nejedná o služební auto kurýrní služby z venku prozrazuje větší počet zatmavených oken, markýza a kryt zásuvky na připojení k elektrické síti. A výrobci reagují. Každá důležitá značka má v tomto segmentu svého zástupce. Například shluk firem kolem výrobce Pössl, který se na vestavby specializuje, dnes v délce do šesti metrů nabízí hned čtyři produktové značky (zájemce o vyčerpávající přehled šestimetrových vestaveb můžeme odkázat na časopis Camping, Cars & Caravans 2/2019). Na veletrhu bude zajímavé sledovat, jak uspějí čeští výrobci, kteří oznámili svou účast: KRS a Wedox. A také bude zajímavé, jestli některý prodejce nabídne dodávku s pohonem 4x4, které jsou na západ od českého pohraničního hvozdu stále více populární.

Soumrak Fiatu Ducato? Tak uvidíme

Na první pohled ta statistika vypadá famózně. Fiat Ducato vládne. Tři ze čtyř obytných automobilů dnes jezdí na podvozku italského výrobce. Až za Italy se řadí blízcí příbuzní Peugeot (s modelem Boxer) plus Citroën, Renault, Opel či Ford. Ptáte se, kam zmizely německé značky? Právě ty rozehrály novou hru. Volkswagen a Mercedes až do nedávna prodávaly v kategorii velkých dodávek v podstatě stejné zboží: modely Sprinter a Crafter byli pokrevní příbuzní vyznávající filozofii zvanou “náhon na zadní”. Na podzim 2016 přišel na trh nový Crafter a loni Sprinter s trojcípou hvězdou na kapotě a s nimi odluka Wolfsburku a Stuttgartu. Každá automobilka si dodávku vyvíjela sama, v základu jsou pohony předních kol a

ve výhledu i cílení na tvůrce obytných aut. Volkswagen dokonce sám prodává obytného craftera zabaleného do názvu Grand California. Takže otázka zní: Jak se ofenziva Němců projeví v letňanské nabídce?

Karavanisté všech značek spojte se

Na veletrhu se představí ještě jedna novinka. Nemá hmotnou podobu, ale bude zajímavé, jak se uchytí. V úterý 5. března zakladatelé oficiálně oznámili vznik Asociace kempování a karavaninku. V čele spolku stojí Jan Bordovský, šéfredaktor již zmiňovaného časopisu Camping, Cars & Caravans. Asociace chce “zastřešovat komunitu karavanistů a kempařů, prodejce obytných vozidel a kempinkového vybavení, provozovatele kempů… Asociace vytvoří most mezi kempaři a státní správou, městy, provozovateli, podnikateli i médii.” “Domácích úkolů” pro asociaci je mnoho, ale ten nejaktuálnější právě projednávají poslanci ve sněmovně. Narychlo spíchnutý zákon skupiny poslanců, kterým reagovali na prosincový kolaps brněnské dálnice D1, zakazuje kamionům jízdu v levém dálničním pruhu. Jenže je napsaný tak, že by zákaz mohl dopadnout i na osobní vozy táhnoucí obytný přívěs. Počítá totiž s zákazem pro všechny soupravy o délce nad sedm metrů. Tady je první zkouška pro novou asociaci.

Tomáš Málek

Autor

Tomáš Málektomas.malek@lidovky.czČlánky

Najdete na Lidovky.cz