Pátek 14. srpna 2020svátek má Alan 28 °C přeháňky až bouřky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Legendy minulosti: Honda NSX

Honda NSX | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Honda NSX | foto: ve spolupráci s Autoweb.cz

Říká se, že Honda NSX naučila značky Ferrari či Lamborghini vyrábět taková auta, se kterými se dalo i žít a ne jen bojovat na silnici. Japonská automobilka naautosalonu ve Frankfurtu prohlásila, že se hodlá vrátit k projektu nástupce modelu NSX. To nám dává příležitost se na něj podívat a trochu nahlédnout do historie.

Ačkoli se dnes jedná o velmi vyhledávaný model zejména mezi nadšenci, jeho zrod nebyl úplně jednoduchý.

Honda NSX se vyráběla jen poměrně krátkou dobu – od roku 1990 do roku 2005, kdy jsme se s ní nadobro rozloučili. V roce 2010 se měl objevit nástupce, ale finanční krize způsobila, že šéf Hondy Takeo Fukui už rozjetý projekt na konci roku 2008 zrušil. Nyní se tak znovu přetřásá myšlenka oživení tohoto ikonického jména.

Nápad postavit sportovní model přišel už v roce 1984, kdy začla slavit úspěchy se svými motory ve Formuli 1. Automobilka tak pověřila studio Pininfarina návrhem konceptu, ze kterého vzešel stroj Honda HP-X. Ten měl uprostřed uložený šestiválec 2,0 l. Z tohoto konceptu pak postupně vznikl druhý model Honda NS-X, což znamenalo New Sportscar – eXperimental.

ČTĚTE TAKÉ:

Dvoulitr byl pak nahrazen silnějším třílitrovým šestiválcem s dvěma vačkovými hřídeli v hlavách válců a auto mělo sloužit jako výkladní skříň technologií používaných v F1. Honda hojně použila hliník a například při návrhu kabiny se inspirovala v kokpitech stíhaček – z auta měl být téměř neomezený výhled.

Díky hliníkové karoserii byla první s hmotností 1350 kg přibližně o 200 lehčí, než kdyby konstruktéři použili ocel. Na podvozku pak díky hliníku ušetřili dalších asi 20 kg. Novinkou byl například elektronicky ovládaný plyn, již odzkoušený systém proměnného časování ventilů VTEC, elektrický posilovač řízení a také třeba titanové ojnice umožňující motoru dosahovat vysokých provozních otáček.

S vývojem podvozku pomáhal i Ayrton Senna, který prosadil, že bude nakonec nastavení tužší. Pomohl také v odladění vyvážení a díky zásahům Ayrtona Senny se auto stalo mnohem řiditelnější na limitu a do přirozené přetáčivosti přecházelo velmi pozvolna. Možná, že právě Sennovi vděčí řidiči Hondy NSX za to, že je nechtěla při každé menší chybičce ihned zabít, jak to měla (a mají) některá auta s motorem uprostřed ve zvyku.

První verze s třílitrovým motorem měla výkon 274 koní. V roce 1997 pak Honda NSX dostala šestiválec 3,2 litru, který již na zadní kola posílal 294 koní. Zvedl se i točivý moment z 285 na 305 Nm. Zájemci o automat se ale museli spokojit stále se starším motorem. NSX dostala také šestistupňový manuál, který pomohl lepšímu času zrychlení na stovku a rovněž pocitově lepší dynamice.

To už ale bylo v době, kdy zejména pochopilo, že musí začít auta dělat skutečně pořádně. Honda NSX byl totiž velmi přátelský supersport a i když nenabízel takové výkony jako novější Ferrari, zákazníci oceňovali právě jednodušší ovladatelnost. Mohli tak z auta dostat maximum a v přímých srovnáních mezi neprofesionálními jezdci tak Honda často vítězila. Jednoduše se řídila .

V roce 2002 prodělala Honda NSX zásadní přestavbu. Zmizela charakteristická vyklápěcí světla, což se setkalo s kritikou, ale Honda vše umlčela naprosto rázně. "Chtěli jste nižší hmotnost, tak jsme vám ji dali. Pevná světla jsou o 10 kg lehčí." To se samozřejmě projevilo lepší agilitou. Změna designu přinesla i zlepšení aerodynamiky – klesl koeficient odporu vzduchu a auto přestalo mít problémy s nadlehčováním ve vysoké rychlosti. NSX dostala i širší zadní pneumatiky a nový podvozek. Už ale bylo cítit, že Honda NSX nestačí na konkurenci. Původně totiž vznikla jako soupeř pro Ferrari 348, ale s modely či 360 se Italové dostali mnohem dál.

ČTĚTE VÍCE:

Za zmínku stojí i některé speciální modely. První generace Hondy NSX byla v Japonsku k dostání ve verzích Type S a S Zero, což byly sportovnější odlehčené verze zaměřené především na okruhy. V Americe se pak prodávala výhradně NSX-T, čili targa s odnímatelným střešním panelem. Asi nejikoničtější je ale poslední model , který byl o 100 kg lehší než standardní model. Motor 3.2 V6 měl výkon 300 koní a díky změnám na podvozku a brzdách bylo auto na Nordschleife stejně rychlé jako Ferrari F360 Challenge Stradale.

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?
RADY LÉKAŘE: Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor?

Kdy je zvýšená teplota u dětí v pořádku a kdy je potřeba vyhledat lékaře? Jaké léky dětem můžete podat a na co přitom dát pozor? Na vaše otázky...