Mazda vyráběla tyto vozy téměř 45 let a je jedinou automobilkou na světě, která vyrábí vozy s tímto typem motorů.
Rotační nebo také Wankelův motor má nyní pouze model Mazda RX-8. Nejnovější verze modelu se začne prodávat 24. listopadu a Mazda očekává prodej 1000 vozů. V červnu 2012 však výrobu ukončí.
Rotační neboli Wankelův motorWankelův motor je spalovací čtyřtaktní motor s unikátní konstrukcí pístu a komory. Píst je vlastně konvexní trojúhelník, který rotuje kolem hřídele. |
Mazda představila první vůz s rotačním motorem v roce 1967. Tyto motory mají méně pohyblivých částí a jsou tišší, než srovnatelné pístové motory. Jejich výroba je ale dražší a mají vyšší spotřebu paliva. Rozhodnutí Mazdy ukazuje, jak se změnila chuť spotřebitelů, kteří nyní dávají přednost ekologickým vozům před sportovními.
Mluvčí Mazdy Mičiko Terašimová uvedla, že výzkum a vývoj rotačního motoru bude pokračovat. V budoucnosti je tak možný návrat vozů s těmito motory. V současnosti však výroba těchto motorů nemá smysl vzhledem k nákladům na splnění bezpečnostních a emisních standardů. Mazda loni prodala jen 2896 vozů RX-8. Z toho 1245 v Severní Americe a 963 v Japonsku. Celkově do konce srpna automobilka prodala 1,995 milionu vozů s rotačním motorem.
ČTĚTE TAKÉ: |
Generální ředitel a prezident Mazdy Takaši Jamanouči připomněl vítězství Mazdy s rotačním motorem v závodě Le Mans před 20 lety a nazval motor kultovním. "I když výroba R-X skončí, rotační motor bude vždy představovat duch Mazdy a Mazda bude nadále usilovat o jeho vývoj," dodal.