Úterý 10. prosince 2019svátek má Julie 1 °C polojasno Předplatné LN
10. listopadu 2019 7:35 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nejdéle vyráběnou a nejprodávanější Škodou je Octavia. Vyrobeno bylo už přes 6,5 milionu kusů

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy ilustrační snímek | foto: ŠKODA AUTO

PRAHA Škoda Octavia je dlouhodobě nejprodávanějším modelem mladoboleslavské automobilky a v současnosti je také nejdéle vyráběným vozem značky. Představena byla již v září 1996 a dosud bylo těchto vozů vyrobeno přes 6,5 milionu kusů. Čtvrtou generaci modelu představí automobilka Škoda ve světové premiéře 11. listopadu.

Octavia je prvním modelem značky, který využil strategii sdílených společných modulů koncernu VW. Tento automobil nižší střední třídy, pro jehož výrobu byl v Mladé Boleslavi vybudován nový montážní závod, slavil hned po svém uvedení na trh velký úspěch. Proslulejším značkám koncernu VW i dalších renomovaných výrobců dokázal konkurovat jak kvalitou, důrazem na bezpečnost a řadou moderních řešení, tak, zvláště na západoevropských trzích, cenou. Úspěch vozu výrazně napomohl rozvoji automobilky, která je již řadu let největším výrobním průmyslovým podnikem v ČR i největším exportérem.

Jméno Octavia nesl již úspěšný model automobilky z let 1959 až 1964. Práce na vývoji nového modelu začaly v roce 1992, o rok později bylo rozhodnuto, že vůz bude postaven na nové koncernové platformě určené pro čtvrtou generaci Volkswagenu Golf a také Audi A3. První prototypy octavie se začaly zkoušet v roce 1994. Za designem vozu stál belgický designér Luc Donckerwolke, který se později například podepsal pod vzhled supersportů Lamborghini Murciélago či Gallardo.

Nový model mladoboleslavské automobilky byl veřejnosti poprvé představen 1. září 1996 na pražském Staroměstském náměstí. S délkou 4,51 metru se v rámci koncernu VW zařadil zhruba mezi typy Volkswagen Vento a Passat. Cena modelu začínala od 335 700 Kč (tehdy asi 34 průměrných měsíčních platů v Česku). První octavie vznikaly v karosářské verzi liftback, od roku 1998 i jako kombi. Obě karosářské verze zákazníky ohromily zejména objemem zavazadlového prostoru, kterým se zařadily na evropskou špičku ve své třídě. Řidiči si také chválili velmi dobré jízdní vlastnosti vozu či úsporné vznětové motory, vytýkán byl ale omezený prostor na zadních sedadlech. První generace „oktávek“ se vyráběla do listopadu 2010, přičemž v modelovém roce 2001 prošla úpravou. Za 14 let bylo smontováno 1,442 milionu kusů první generace vozu.

V roce 2004 byla na trh uvedena druhá generace vozu, která modernizací prošla na sklonku roku 2008. První generace byla po představení svého následníka nadále vyráběna pod názvem Octavia Tour. Druhé generace, která vynikala modernější technikou, rozsáhlejšími bezpečnostními prvky i robustnější karoserií, vzniklo kolem 2,6 milionu exemplářů a Škodě se s ní povedla také expanze na asijský trh.

Výroba současné třetí generace začala v prosinci 2012, její vzhled byl navržen slovenským designérem Jozefem Kabaňem. Na podzim 2016 prošel vůz modernizací, kontroverze u motoristické veřejnosti vzbudilo rozdělení předních světlometů na pár na každé straně. Cena vozu začíná od 450 900 Kč (asi 13 průměrných měsíčních platů v ČR) a dieselové a benzinové motory mají výkon od 85 do 180 kW.

Octavia byla ve specifikacích Kit Car a WRC nasazována také do automobilových soutěží. Na závodních okruzích v České republice i dalších zemích se jezdí pohárový závod Škoda Octavia Cup.

Kromě českých závodů sjíždějí octavie z výrobních linek také v Rusku, Číně, Kazachstánu, Indii, na Ukrajině či v Alžírsku. Na českém trhu je tento vůz dlouhodobě nejprodávanějším automobilem, v roce 2018 se u nás prodalo 25 834 octavií. Primát nejprodávanějšího vozu držela v loňském roce také v Estonsku, Polsku a Švýcarsku. Celosvětově se „oktávek“ loni prodalo na 388 200 kusů, což představuje meziroční pokles o 7,3 procenta.

Nová generace Škody Octavia bude vypadat více jako kupé. Bude mít podlouhlou, plynulou siluetu a výrazné přední i zadní světlomety s tradičními krystalickými prvky. Vedle klasických benzínových a dieselových motorizací a verze na CNG by se v příštím roce měla objevit také jako hybrid.

ČTK
Premium

Cítím hořkost. Bývalý šéf mordparty poprvé promluvil o svém odchodu

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let,... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Nejznámější český kriminalista Josef Mareš sloužil u policie téměř třicet let, stál za objasněním řady vražd a...

Premium

Zalepili matce prsa, aby nemohla kojit. Při příbězích z Osvětimi pláče i průvodce

Průvodce Lukáš Lev | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Lukáš Lev provází v koncentračních táborech a popisuje nacistická zvěrstva. Jeho babička si však stála za tím, že za...

Premium

Hořký čaj? Nesmysl! Pediatr v knize vyvrací mýty o domácím léčení dětí

Dětský lékař z Hradce Králové Ladislav Hanousek. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Hradecký dětský lékař Ladislav Hanousek vydal knihu Maminko, není mi dobře, která má rodičům pomoci s léčbou i výchovou...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!