22. října 2016 6:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nižší střední třída stále poráží SUV. Přečtěte si o protikladech v této kategorii

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 12Diskuse
Seat Leon Cupra 290 | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Seat Leon Cupra 290 | foto: Seat

PRAHA Ačkoli v poslední době dramaticky roste obliba vozů SUV, k nejpopulárnějším segmentům stále patří nižší střední třída. Do té spadá široké spektrum modelů. Důkazem obrovských protikladů v této třídě je dvojice Toyota Corolla a Seat Leon Cupra 290.

V nižší střední třídě lze koupit opravdu velmi různorodá auta. Českým statistikám tu pochopitelně vládne Škoda Octavia, které se do konce srpna v Česku prodalo 19 072 kusů. Populárníjsou ale také Hyundai i30 (5158 kusů), VW Golf (4047), Seat Leon (2826), Kia Cee’d (2384) nebo Ford Focus (2115).

Pohodlná Toyota Corolla

Oproti těmto vozům je Toyota Corolla na silnicích spíše vzácností, za stejné období se jí prodalo 214 kusů. Trochu opomíjený sedan, který stojí ve stínu sesterských modelů Auris, je autem, které hledí především na pohodlí posádky a nenáročné ovládání.

Podvozek corolly výborně filtruje i hodně rozbité české cesty, takhle to umí jen málokterý vůz v této třídě. V zatáčkách se auto sice trochu více naklání a déle trvá, než si „zaklekne“ a pevně zvolí stopu, z hlediska jízdních vlastností je však corolla zcela nezáludná a zvládne toho víc, než si její typický řidič dovolí.

Toyota Corolla
Toyota Corolla

Jen je škoda, že řízení je hodně tupé a neposkytuje zpětnou vazbu. Tento fakt je ovšem důkazem toho, že corolla jednoduše není řidičský vůz, je to dopravní prostředek, který má především sloužit spolehlivě.

To potvrzuje i motor – zážehová šestnáctistovka s výkonem 97 kW (130 koní) bez přeplňování bude jistě dlouhověká, na druhé straně se jí příliš nechce do otáček a k závodění rozhodně řidiče nevybízí. Pravda, testovaný vůz měl motor čerstvý, na tachometru při přebírání svítilo méně než dva tisíce kilometrů.

Časem by se tak mohla dynamika zlepšit a také by měla klesnout spotřeba, která se při našem testu pohybovala v rozmezí od sedmi do osmi a půl litru podle podmínek a jízdního stylu.

Velkou výhodou sedanu od Toyoty je opravdu bohatý vnitřní prostor. I na zadních sedadlech je místa přehršel, prostor tady se dá srovnávat s tím, co poskytuje o třídu výše Škoda Superb. I zavazadlový prostor sedanu je dostatečně velký, ale vzhledem ke konstrukci auta samozřejmě poskytuje menší variabilitu.

„Nadupaný“ Seat Leon Cupra

Oproti corolle patří Seat Leon k nejprodávanějším vozům své třídy u nás, ale konkrétně v provedení Cupra 290 je také docela vzácností. Pod relativně nenápadným zevnějškem (pokud zákazník nezvolí některou z divočejších barevných kombinací) se totiž skrývá dvoulitrový benzinový turbomotor s výkonem 290 koní.

Může se zdát, že takhle výkonný hatchback není zrovna vhodným rodinným autem, což je role, kterou vozy této třídy typicky hrají. Ale opak je pravdou. Cupra se dá koupit i jako kombi, ale především, po prvních metrech za volantem by vozu nikdo extrémní vlastnosti netipoval.

Seat Leon Cupra 290

Snad jen ostřejší chod spojky prozrazuje, co se ve voze skrývá, ale jinak je cupra při běžné jízdě až nečekaně komfortní, tichá a civilizovaná. To platí i při běžném dálničním tempu, na rozdíl od řady sportovních modelů této třídy cupra v tu chvíli posádku neruší žádným hlukem, který má většinou původ u výfuku.

Stačí ale tlačítkem na palubní desce přepnout do sportovního režimu a pořádně přišlápnout pedál akcelerátoru a začnou se dít věci. Aktivní podvozek ztuhne, široké přední pneumatiky začnou bojovat s nedostatkem trakce a na plný plyn i na třetí převodový stupeň občas přijde ke slovu protiprokluzový systém. Tolik síly motor má.

Při řízení nevtáhne řidiče cupra do hry tolik, jako třeba Golf GTI Clubsport, ale ve skutečnosti bude asi o něco rychlejší. Při těchto výkonech přitom umí cupra v praxi bez problémů jezdit se spotřebou asi 8,5 litru na 100 kilometrů. Ano, ve městě nebo při sportovní jízdě to bude více (při rychlém tempu i dost přes deset litrů), ale vzhledem k vlastnostem auta je to zcela přijatelná hodnota.

Corolla a Leon Cupra jsou určitými extrémy své automobilové třídy. Někde mezi nimi leží spousta vozů, třeba divoce vyhlížející Ford Focus ST, který ovšem lze pořídit i ve vyloženě rodinné konfiguraci kombi s dieselovým motorem a automatickou převodovkou.

  • 12Diskuse