Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Podceňujete jízdní vlastnosti?

Ekonomika

  14:51
Díky své práci se často setkávám s tím, že se mě nejrůznější lidé ptají, jaké si mají koupit auto. Musím říci, že mě vždy baví si na toto téma povídat. Rád si vyslechnu požadavky, představy, které se následně konfrontují s finančními možnostmi. Nároky lidí na auta se značně odlišují.

Interiér auta - ilustrační foto foto: Foto BMW

Petr HankePro jednoho je prioritou vyšší pozice za volantem, druhý si nenechá vymluvit vznětový motor, třetí potřebuje převézt dvojici horských kol a čtvrtý chce něco, čím se vyčlení z davu. Několikrát jsem se ale setkal také s rozpočtem omezeným na dvě stě tisíc korun a úkolem nalézt vhodné auto. Musím říci, že to jsou zadání, která nemám příliš rád. Za uvedenou sumu totiž prostě a jednoduše není možné koupit nové auto, která má za něco stát. Samozřejmě, auto koupit lze, ale takové, že svojí výbavou, úrovní bezpečnosti nebo jízdními vlastnostmi je značně za současnými standardy.

V tomto případě vždy radím, ať si daný člověk zkusí rozmyslet koupi třeba ročního nebo dvouletého ojetého automobilu. Přestože toto auto není nové, po stránce techniky je často mnohem modernější.

Lidé auta srovnávají. Srovnávají samozřejmě cenu, velikost kufru a případně spotřebu. To vše pouze na základě často spíše teoretických hodnot, které se udávají v tabulkách technických údajů. Z lidí uvažujících o autech s cenami kolem zmiňované hranice se v podstatě nikdo nezajímá o bezpečnost nebo jízdní vlastnosti. Podle mého názoru jsou přitom právě tato hlediska pro automobil nejdůležitější. Slýchávám, že například jízdní vlastnosti nejsou důležité, protože „já jezdím pomalu a nejsem žádný závodník“. Ale i rychlost 80 km/h, která je vcelku běžná, dokáže na podvozek klást značné nároky. Je rozdíl, když vám v této rychlosti vjede někdo do cesty a vy budete muset vzniklou krizovou situaci řešit brzděním kombinovaným s vyhýbacím manévrem. V jednom autě jednoduše zatočíte volantem a po chvíli si řeknete: „uf, hlavně že se nic nestalo“, ovšem v nízkorozpočtovém automobilu může vše skončit velkou nehodou. Podobné je to i s bezpečností, která je stále u českých zákazníků na rozdíl od západoevropských opomíjena. Setkal jsem se už s několika lidmi, kteří si koupí auto se základní výbavou s jedním nebo dvěma airbagy a místo toho, aby si za 10 tisíc korun objednali i boční nafukovací vaky, tak si za stejné peníze koupí spojler nebo litá kola.

Bezpečnost, jak aktivní (věci, které mohou pomoci nehodě předejít, například jízdní vlastnosti), tak pasivní (prvky, které chrání při samotné nehodě, což jsou třeba airbagy) se mi u automobilů zdají jako rozhodující vlastnosti. Leč bohužel se jedná o věci, které nejsou pro cenově orientované zájemce o nové automobily tak zajímavé, jako jsou třeba v barvě karoserie lakované nárazníky nebo dálkové ovládání centrálního zamykání.

Autor:
Témata: Auto, havárie

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.