Pondělí 19. října 2020svátek má Michaela 10 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Auta na diesel jsou překvapivě na vzestupu. Čechům jejich zápory nevadí, rozhoduje cena

Čerpací stanice - ilustrační foto. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Čerpací stanice - ilustrační foto. | foto: ČTK

PRAHA Mediální zprávy o aféře Dieselgate, o údajné hrozbě naftového paliva pro životní prostředí nebo o chystaném zákazu vjezdu starších diesel aut do center některých měst české řidiče neodradily od zájmu o osobní vozy se vznětovými motory. Právě naopak.

Jejich podíl na celkovém vozovém parku roste. Za letošní první půlrok o více než 34 tisíc na 2,36 milionu aut. Z celkového počtu všech registrovaných osobních aut u nás, tedy mírně přes šest milionů, se podíl dieselů zvýšil na více než 39 procent.

Podrobná data Centra dopravního výzkumu (CDV) o tuzemském automobilovém trhu právě zveřejnilo ministerstvo dopravy. Vyplývá z nich také, že vedoucí roli si stále zachovává benzinový pohon. Celkový počet všech osobních vozů na českých silnicích vzrostl za letošní první pololetí o 57 tisíc, z toho skoro 19 tisíc přírůstků připadá na osobáky s benzinem (celkem 3,5 milionu). Jejich podíl však klesl o 0,2 procentního bodu na 58,7 procenta.

Zpráva CDV popisuje především výrazný (procentuální) růst počtu elektromobilů s dobíjením baterie, tedy včetně plug-in hybridů, spalujících souběžně i benzin. Po českých silnicích jich (v rámci všech kategorií, tedy včetně vozidel se dvěma až třemi koly nebo dodávek) v polovině roku jezdilo 9650. O dva tisíce víc než na konci loňska.

Méně nových, více ojetých

Přírůstek u dieselů však žádný jiný pohon nepřekonal. To vše v situaci, kdy se v prvním letošním pololetí vzhledem ke koronavirové krizi výrazně propadal prodej všech nových automobilů.

Za leden až červen bylo registrováno oproti loňsku o 23 procent méně nových dieselů a o 30 procent méně nových vozů na benzin. Vysoké přírůstky celkového vozového parku jsou tak hlavně zásluhou rostoucího zájmu o nákup ojetin a z ciziny dovezených aut.

„Zájem o diesely je logický. Spíš než podle řečí o ekologii se lidé rozhodují podle peněženky. Diesely jsou jednoznačně úspornější než benzin. A při nákupu ojetiny padá i cenová nevýhoda nových diesel vozů,“ komentuje situaci tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Současná situace tak zapadá do přetrvávajícího trendu rostoucího průměrného stáří autoparku v Česku. Aktuální průměr 15 let nás řadí na spodní příčky v Evropě.

Zatímco ojetiny a starší dovezená auta jsou doménou hlavně sólo řidičů a rodin, nové diesely kupují zejména firmy do flotil svých služebních aut. Skutečná úspora, daná nižší spotřebou a také oproti benzinu nižší cenou u pump, se totiž projeví až při větším počtu najetých kilometrů. Pro krátké výlety nebo jízdu po městě tak odborníci stále doporučují z hlediska nižších pořizovacích nákladů spíš benzinová auta.

Hrozbou je vybrakovaný filtr

„Diesel je zejména při koupi ojetiny pro střední třídu obyvatel velmi lákavý. Platí to hlavně pro větší rodinné vozy, včetně stále populárnějších SUV. Pokud navíc splňují aspoň normu euro 5, představují minimální zátěž pro životní prostředí,“ říká Václav Loula z České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu.

Jenže mnoho prodávaných ojetých dieselů nejpřísnější emisní normy nesplňuje. Podle uznávaného odborníka na měření emisí v dopravě profesora Michala Vojtíška z pražského ČVUT a Technické univerzity v Liberci není ani tak rozhodující stáří diesel auta, ale to, jak důsledně se řidiči starají o stav motoru.

„Dobře udržovaný starší vůz je menším rizikem než nové auto s pokoutně upravenou řídicí jednotkou a vybrakovaným filtrem částic, ze kterého se při rozjezdu kouří,“ uvedl pro Lidovky.cz Vojtíšek.

Společnost Cebia v roce 2018 uvedla v rozsáhlé studii Situace na českém trhu osobních automobilů po aféře Dieselgate, že podíl dieselů na celkových dovozech ojetých aut tvoří kolem 57 procent. Nejčastěji si lidé dovážejí značky koncernu Volkswagen, zejména Škodu Octavii v motorizaci 1,9 TDI nebo 2,0 TDI. Ale často i diesely značky Ford a BMW.

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

David Sedmera | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Měření teploty u vstupu do pardubické nemocnice. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

Zapojte se do týdenního soutěžního kalendáře s decoDoma!
Zapojte se do týdenního soutěžního kalendáře s decoDoma!

Hledáte inspiraci pro zvelebení svého domova? Vítejte u decoDoma, kde najdete všechno od vybavení kuchyně, přes napínací potahy až po potřeby na...