Úterý 14. července 2020svátek má Karolína 25 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Pontiac ukončil výrobu, americká ikona 60. let se stala obětí pádu GM

Pontiac | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Pontiac | foto: Reprofoto

DETROIT Po 84 letech končí jedna z ikon amerického automobilismu 60. a 70. let, značka Pontiac. Podle fanoušků si to Pontiac způsobil sám. Jeho mateřská společnost General Motors označila za důvod konce značky problémy spojené s bankrotem GM a s tím spojenou restrukturalizaci celého koncernu.

Oficiálně tak značka skončila 31. října, kdy dealerům těchto aut vypršely smlouvy na jejich prodej.

"GM se snažilo se o resuscitaci automobilové značky po dlouhou dobu, leč neúspěšně," říká Lerry Kummer, vlastník několika pontiaků a zároveň provozovatel webové stránky PontiacRegistry.com. Pontiac, který získal své jméno po slavném indiánském válečníkovi z osmnáctého století Chiefu Pontiakovi, vyrobil své první auto v roce 1926.

Jen tři roky po zahájení provozu se Pontiaku povedlo prodat půl milionu aut, což byl na tehdejší dobu úctyhodný výkon. Vozy této značky dokázaly totiž oslovit hlavně dělníky a nižší úředníky, kterým splnily sen o novém voze.

HISTORIE ZNAČKY PONTIAC

Založena r. 1926 v americkém Michiganu. Pojmenováno podle slavného indiánského náčelníka z 18. století , Chiefa Pontiaca Vyrobeno bylo přes 40 milionů kusů aut této značky. Nejznámější model je Firebird Trans Am 1929 - Necelé tři roky po uvedení prodal Pontiac na půl milionu vozů.

V 50. letech – automobilka skomírá, avšak GM jí vtiskně image rychlých aut. Pontiac se tak dostává zpátky na nohy.
V 60. letech – Díky Hollywoodu se pontiac velmi oblíbený. Pontiac Trans Am se objevuje například ve filmu Polda a Bandita.
Nejlepším rokem je rok 1968, kdy automobilka prodá téměř jeden milion kusů aut.
V 80. letech – Automobilku drtí drahá ropa, roste poptávka po úpornějších autech.
V roce 1982 se automobil Pontiac objevuje v televizním seriálu Knight Rider jako auto s umělou inteligencí.
V 90. letech zájem o značku dál upadá, přichází s teréním modelem Aztec, který se však neuchytil.
V roce 2005 končí Pontiac produkci jednoho z nejvíce oblíbených modelů Bonneville.
V roce 2010 byl Pontiac nucen ukončit svůj provoz z důvodu nucené restrukturalizace automobilky GM, která značku vlastní.

Jenže během let o značku silně klesal zájem a na počátku padesátých let málem pontiac skončil. K životu ho zpátky přivedla mateřská společnost GM, která spojila značku s rychlými a dostupnými auty. Tedy auty, která mohla závodit na amerických silnicích.

To, co udělalo z pontiaku ikonu, byl právě obraz nadupané mašiny se řvoucím osmiválcovým motorem pod kapotou. Mezi nejpopulárnější patřily modely Bonneville, GTO či Firebird Trans Am.
Právě tyto modely se prosadily i v hollywoodských filmech šedesátých a sedmdesátých let. Popularita se rychle přenesla z pláten kin mezi diváky a zajistila těmto vozům vysokou prodejnost. "Když byla éra silných aut na vrcholu, tak byl pontiac králem silnic," řekl k slavné době značky jeden z jejích prodejců v americkém Cranbury Frederick Perrine.

Po většinu 60. let byl Pontiac třetí nejprodávanější značkou v Americe, hned za Fordem a Chevroletem. Nejvíce prodávaným modelem pontiacu byl v roce 1968 závodní model GTO. Jeho podíl na prodeji v tomto roce činil 17 procent z celkových 5,4 milionu prodaných aut společnosti GM v USA.

Jenže nic netrvá věčně a v průběhu 80. let změnil pontiac svou image a přestal se zaměřovat na dříve tolik oblíbené rychlé modely. Jak se postupem času měnili ředitelé firmy, měnilo se i samotné určení značky. Někteří z šéfů se dokonce snažili z pontiacu udělat luxusní značku, což se nezdařilo.

Na lopatky ho nakonec dostala úspornější auta
To, co však této legendě zlomilo vaz, byly ropné krize v průběhu 70. let. Právě větší požadavky na efektivnější spotřebu paliva postupně poslaly pontiac do propadliště dějin. Na trhu se více prosadily japonské automobilky, což potvrzuje například nástup japonské Toyoty. Posledním rokem, kdy byl pontiac vyráběn naplno, tedy v roce 2008, bylo prodáno pouze 267 tisíc aut, což je méně než třetina oproti nejlepšímu roku 1968.

V posledních letech byl kvůli problémům celé automobilky GM pontiac odstaven na druhou kolej. Na konci své existence musel čelit změnám na trhu automobilů, jako byl klesající prodej aut a restrukturalizace automobilky GM.

Pontiac se tak stal jednou z obětí vynucené restrukturalizace. Letos automobilka GM očekává, že prodá maximálně 2,2 milionu aut a z toho má být pouhé jedno procento značky Pontiac. Od roku 1926 sjelo z výrobních pásů automobilky více než 40 milionů vozů značky Pontiac.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pizingerová: Mé těhotenství je jako příbalový leták, mám všechny symptomy

Vendula Pizingerová | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Začátkem roku Vendula Pizingerová oslavila osmačtyřicítku a také zjistila, že čeká dítě. Těhotenství oznámila na...

Neurolog: Alzheimera a parkinsona může ovlivnit strava. Opatrně s mléčnými výrobky

Ostravský neurolog David Školoudík | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Jako jeden z mála na světě dokáže vyčíst z ultrazvukových snímků riziko Parkinsonovy, Alzheimerovy a dalších chorob....

KOMENTÁŘ: Rusko má problém. Vidíme do vaší ambasády, dala najevo BIS

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Vypovězením diplomatů-špionů Andreje Končakova a Igora Rybakova formálně skončila ricinová aféra ruské ambasády. Ať si...

Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví
Trpí vaše dítě nadváhou? Bez odborné pomoci se nadbytečných kil jen tak nezbaví

Obézních dětí přibývá. Přispívá k tomu současný životní styl, ve kterém chybí pohyb a pobyt na čerstvém vzduchu. Tyto děti jsou pak náchylnější k různým nemocem a často trpí i jejich psychika.