Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Prodej aut se v březnu propadl o 36 procent. Trh zásadně ovlivnilo uzavření autosalonů kvůli koronaviru

Ekonomika

  12:59aktualizováno  16:18
Praha - Prodej nových osobních aut v Česku se v březnu propadl o 36,3 procenta na 13 685 vozů, což je dosud největší měsíční pokles. Za čtvrtletí trh klesl o 15,8 procenta na 50 194 prodaných aut. Oznámil to Svaz dovozců automobilů. Trh zásadně ovlivnilo uzavření prodejen aut v polovině března kvůli boji proti šíření koronaviru. Prodeje se přesunuly na internet, kde se prodávají jen desítky aut denně.

Prodej aut. Ilustrační foto. foto: Shutterstock

Podle automobilového experta EY Petra Knapa současný vývoj doprovázený pozastavením výroby všech tří tuzemských automobilek bude znamenat pro celý letošní rok pokles trhu o zhruba 20 procent z loni prodaných 250 000 osobních aut. „Tuzemskou produkci kvůli přerušené výrobě a poklesu v západní Evropě odhadujeme mezi 15 a 20 procenty,“ dodal.

Nejprodávanější byla v prvním čtvrtletí značka Škoda Auto s 20 038 registrovanými osobními vozy, což znamená dvoupětinový podíl na trhu. Následuje Volkswagen se 4467 prodanými auty a Hyundai, která prodala o 59 vozů méně. Na čtvrté příčce je Toyota s 2124 vozy a Kia s prodejem 2074 aut.

Vláda kvůli koronaviru zavřela restaurace, obchody i služby. Dodržování zákazů kontroluje policie

Nejoblíbenějším modelem je nadále Škoda Octavia s 6083 prodanými auty, následuje Fabia s 4032 vozy, Scala (2053), Karoq (2034) a Hyundai i30 s 1966 prodanými kusy. Nejprodávanější třídou jsou SUV s podílem téměř 34 procent. Z hlediska paliva vede benzin s 65,8 procenta a na druhém místě je nafta s 29,3 procenta.

Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů klesly v 1. čtvrtletí o 27,4 procenta na 3650 aut. V březnu se prodej snížil o dvě pětiny. První je značka Volkswagen s 500 auty, druhý je Ford (440) a třetí Peugeot (428).

Prodej nových nákladních vozů klesl v 1. čtvrtletí o 24 procent na 1813 vozidel. V březnu pak byl pokles o 29,5 procenta. Nejprodávanější byly značky MAN, Mercedes-Benz a DAF. Tahače měly podíl 46 procent.

Celkově registrace nových autobusů vzrostly v prvním čtvrtletí o 16,5 procenta na 226 vozidel. V březnu se ale propadly o více než dvě třetiny. První je značka Iveco Bus se 79 registrovanými autobusy, následuje SOR, který dodal o jeden autobus méně, a Mercedes-Benz s 30 prodanými vozidly.

Prodej motocyklů se snížil od ledna do března o 15,5 procenta na 2874 strojů. V březnu trh klesl o 42 procent. První je značka Honda se 445 registrovanými motocykly, následují CF Moto s prodejem 340 motorek a KTM se 237 stroji.

Autor:

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...