1. srpna 2014 6:20 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Prodejci si stěžují na automobilku Hyundai, vadí jim etický kodex

Vůz Hyundai (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Vůz Hyundai (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Spor prodejců a servisů se zastoupením korejské značky Hyundai vyústil v podnět k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Antimonopolní úřad má prošetřit, zda dovozce novými smluvními podmínkami neporušuje hospodářskou soutěž. Ve čtvrtek to oznámil Spolek autorizovaných prodejců a opravců automobilů značky Hyundai v Česku.

Antimonopolní úřad už podnět obdržel, případ je ve fázi šetření. "Správní řízení zatím zahájeno nebylo," řekl ve čtvrtek místopředseda úřadu Michal Petr.

"Informace o dealerské síti Hyundai jsou informacemi interního charakteru, a proto je nebudeme nijak komentovat," ragoval mluvčí zastoupení automobilky Miloš Adámek.

Kodex omezuje nároky prodejců

Prodejcům a autorizovaným servisům vadí dodatek k dealerským smlouvám pod názvem Etický kodex. Omezuje nároky prodejců na vyplácení prodejních bonusů, na kterých jsou existenčně závislí. Navíc zavádí subjektivní hodnocení jednotlivých prodejců. Kvůli novým smluvním podmínkám odmítla se zastoupením spolupracovat téměř polovina z 66 tuzemských prodejců.

ČTĚTE TAKÉ:

"Hyundai Motor Czech se snažil o zneužití svého hospodářského postavení na trhu a získání neodůvodněné ekonomické kontroly nad všemi partnery provozujícími autorizované prodejny a opravny vozidel Hyundai. Takřka polovina všech autorizovaných prodejců a opravců v České republice proto odmítla dále s národním prodejcem a zejména s jeho generálním ředitelem Vladimírem Vošickým spolupracovat a mnozí z dealerů odstoupili od dealerských smluv," uvedli prodejci v prohlášení.

Hyundai Motor Czech

Hyundai Motor Czech loni zvýšila zisk více než čtyřnásobně na 29,4 milionu korun. Celkové tržby pak stouply o téměř 17 procent na více než 6,7 miliardy korun. Firma loni zažila dosud nejúspěšnější rok na českém trhu, když zvýšila prodej o sedm procent na 16.239 vozů a skončila druhá za domácí Škodou.

Nový dodatek ke smlouvě by podle prodejců umožnil zastoupení značky nepřijatelně zneužívat obchodní vztah s jednotlivými dealery Hyundai a ekonomicky je ovládat, respektive finančně likvidovat.

V praxi by tak například Hyundai Motor Czech stanovil čtvrtletní slevovou akci na určitý typ vozidla s velmi vysokým plánem prodeje. Dealer by pak od národního distributora nakoupil za klasickou ceníkovou cenu s velmi nízkou marží čtyři až šest procent vozidla, která by pak následně na základě kampaně prodal zákazníkům s akční slevou, tedy prakticky za nižší cenu, než sám nakoupil. Poté by musel čekat, zda mu zastoupení proplatí slíbené bonusy za splnění počtu prodaných aut. Prodejci přitom již dostávají od Hyundai Motor Czech faktury na smluvní pokuty, které jsou pak započítávány vůči bonusům nárokovaným na základě prodejů.

Lidovky.cz, ČTK