Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Renault Mégane R. S.: Nadpřirozené schopnosti

Ekonomika

  7:00
Renault Mégane R. S. se stal nejrychlejším autem s pohonem předních kol na nejnáročnějším okruhu světa. Už to říká něco o jeho mimořádných schopnostech. Jejich škála je ale mnohem širší.

Renault Mégane R.S. foto: Lidové noviny

Slavné severní smyčce okruhu Nürburgring se trefně přezdívá zelené peklo. Trať je plná zákeřných horizontů, převýšení i zatáček.

Právě tady se testují ta nejlepší auta. A právě tady se zástupce omezené série Mégane R. S. Trophy stal loňským nejrychlejším autem s pohonempředních kol. S časem 8 minut a 7,97 sekundy překonal mnohem silnější a dražší auta – například BMW 1M Coupe nebo Ford Focus RS.

Po letošní modernizaci má stejné parametry i standardní verze méganu. Poznáte ji podle nových LED pásů na přídi, leskle černých plastových dekorací interiéru, případně podle červených proužků na karoserii, pokud si za ně zájemci připlatí nehorázných 10 000 korun. Extra peníze se ale vyplatí dát spíše za sedadla Recaro s vynikajícím bočním vedením. Přeplňovaný dvoulitr má nyní o 15 koní a 20Nm více. Produkuje 265 koní při 5500 otáčkách, ale lze jej vytočit až za 6,5 tisíce, na což upozorní pípnutí. Maximální točivý moment 360Nm je k dispozici od 3000 do 5000 otáček. Stovku zvládne o 0,1 s rychleji a maximální rychlost narostla o 9 km/h.

Renault Mégane R.S.

Auto jsme testovali na loňském„místě činu“, na Nürburgringu. A svoje schopnosti tu jen potvrdilo. Abyste z něj dostali to nejlepší, je třeba zmáčknout tlačítko stabilizačního systému. Tímse promění v bestii disponující 265 koni místo standardně nastavených 250. Volnoběh okamžitě vyskočí přes tisíc otáček, reakce na plynový pedál začnou být zběsilé a také řízení ztuhne – auto ožije, jako by do něj zezadu narazilo další. A také bude slyšet. Jen minimum přeplňovaných motorů má takový zvukový repertoár. Ani řízení zážitek nezkazí – stejně jako převodovka. Ta je přesná, rychlé změny převodů zvládá dobře a pedály se hodí pro meziplyny. Kvalitní brzdy Brembo vyžadují více síly, pak se ale odmění progresivním účinkem. Mégane R. S. je svým způsobem unikát.

Renault Mégane R.S.

Rozměry 4299x1804x1423 mm
Zavaz. prostor 344 l
Hmotnost 1462 kg
Motor přeplň. záž. čtyřválec, 2,0 l
Výkon 195 kW (265 k)
Zrych. na 100 km/h 6,0 s
Nejvyšší rychlost 254 km/h
Komb. spotřeba 8,2 l / 100 km
Cena 745 900 Kč

Má technicky jednoduchou vlečenou zadní nápravu s torzní příčkou, ale kouzelníkům z divize Renault Sport se i z této koncepce podařilo vyždímat schopnosti převyšující auta s vyspělejšími zadními nápravami. Na tlumičích se nešetřilo – stejně jako na přední nápravě s nezávislým čepem, díky které při přidání plynu v zatáčce netahá za volant. Mégane R. S. s podvozkem Cup je tvrdý, nejdříve trochu poskakuje, ale čím je tempo vyšší, tím lépe funguje a dokáže se sebejistě udržet i na rozbité silnici.

V zatáčkách vydrží slušné boční přetížení a chová se neutrálně, po povolení plynového pedálu se ale dokáže i progresivně stočit. Vyhoví různým stylům jízdy, čistému i agresivnímu. A pořád se lze spolehnout na samosvorný diferenciál, který auto vytáhne ze zatáčky ven. Je téměř zázrak, co v Renault Sport dokážou. Jak jsou běžné Renaulty průměrné, tak jsou ty ze sportovní divize výjimečné. Mégane R. S. v současné době nemá přímého konkurenta, je to nejschopnější ostrý hatchback nižší střední třídy, navíc prodávaný za rozumnou cenu. A pořád je to pětimístné auto se slušným kufrem...

Autor: