Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Setkání Bertoneho 'dětí': Alfa Romeo vede v luxusu, Favorit je spolehlivější

Ekonomika

  6:00
BRNO - Světovou premiéru měla Škoda Favorit na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně. Stalo se tak 16. září 1987. Posádka serveru Lidovky.cz „na místo činu“ vyrazila s půjčeným Favoritem, s nímž v tu chvíli ujela už přes tisíc kilometrů. Brno bylo devátou zastávkou na cestě po stopách tohoto vozu, který znamenal přelom v socialistickém průmyslu. A letos v září slaví 30 let.

Škoda Favorit vypůjčená z retroautomuzea ve Strnadicích se v Brně na výstavišti setkala s Alfou Romeo 90, rovněž vozem z pera Bertoneho foto:  Petr Kozlík, MAFRA

Premiéra na brněnském veletrhu se konala především z toho důvodu, že se vedení komunistické strany chtělo autem pochlubit doma coby konečně pořádným úspěchem československého průmyslu.

Představitelé automobilky, zejména pak tehdejší šéfkonstruktér Škody Petr Hrdlička, přitom upřednostňovali spíše pozdější premiéru na některém z velkých světových autosalonů, kde měl Favorit v případě světové premiéry šanci zaujmout mnohem širší publikum.

Slavný Ital měl smůlu. Design Favorita diktovaly možnosti českého výrobce světel

Jenže domácí premiéra byla politicky daná, proto pak auto na světových autosalonech zůstalo trochu ve stínu ostatních novinek. Doma se mu ale dostalo velké pozornosti, však to byla zásadní a revoluční novinka. Favorit byl tehdy vystaven na ploše mezi pavilony P a Z. Je tedy třeba jej tam vyfotit.

Když se ráno potkáváme s Jiřím Smetanou, který má na brněnském výstavišti na starosti komunikaci s novináři, čeká na nás malé překvapení. Přivedl s sebou kolegu, který přijel krásnou Alfou Romeo 90, neobvyklým a poměrně vzácným sedanem z 80. let. Tohle setkání má samozřejmě s Favoritem souvislost – tuhle Alfu totiž také navrhoval slavný italský designér Giuseppe Bertone. Auta vznikla v rozmezí zhruba tří nebo čtyř let, v různých detailech je tak znát společný rukopis.

Podívejte se, kam se po stopách Škody Favorit vypravili reportéři serveru Lidovky.cz:

Favorit 30 let

Na druhou stranu: porovnání obou aut ukazuje zásadní rozdíly. Alfa je o něco starší, přitom disponuje mnoha vymoženostmi, o kterých si mohli majitelé Favorita, i některých pozdějších škodovek, nechat jenom zdát. Nejde jen o 2,5litrový šestiválec pod kapotou, ale o řadu luxusních prvků výbavy jako je klimatizace, palubní počítač, posilovač řízení a řadu dalších drobností.

Tomu ale není divu, Alfa Romeo 90 patřila ve své době mezi sedany vyšší střední třídy a šlo tedy o nejvyšší model tehdejší nabídky této italské značky. Navíc: Alfa se na rozdíl od Favorita chlubí i odznáčkem Bertone.

Škoda Favorit vypůjčená z retroautomuzea ve Strnadicích se v Brně na výstavišti...
Vypůjčená Škoda Favorit na výstavišti BVV Brno. 16. září 1987 se tu odehrála...

Podobností je ale spousta. Hranaté tvary karoserie svého autora nezapřou. Interiéry obou aut jsou sice na hony vzdálené z hlediska pohodlí, ale palubní deska má opět shodné rysy – strohé hranaté tvary a vystouplou kapličku nad úroveň zbytku palubní desky.

Jen Favorit vsadil na standardní „budíky“, Alfa mohla mít přístrojový štít digitální a ukazatele tu trochu vypadají jako na šikmo postavené logaritmické pravítko. Italský vůz má také spoustu dalších netradičních řešení – třeba ovládání elektrického stahování oken nahoře u vnitřního zpětného zrcátka.

O několik let mladší škodovka tak jasně ukazuje, jak moc bylo potřeba u vozů pro tehdejší široké masy na některých věcech šetřit. Ale ani západní auta třídy Favoritu té doby nebyla kdovíjak luxusní.

Vyzkoušeli jsme drsný polygon v Tatře. Vážně tam škodováci ‚trápili‘ Favorita?

V jednom ale Favorit italskou Alfu rozhodně předčí. Ve spolehlivosti. „Tahle auta byla tak problematická, že vlastně měla jakýsi pud sebezáchovy, a proto se dochovala dodnes,“ směje se majitel alfy s tím, že tato auta prý stála více v servisu, než aby jezdila. Proto je tenhle exemplář tak dobře zachovalý.

Obě auta nám pak ještě společně zapózují v krásném prostředí Pavilonu A, kde se sice premiéra Favoritu neodehrála, ale kde to oběma vozům opravdu sluší. Docela nám k tomu přeje počasí, venku je pošmourno, takže prosklená střecha nepouští dovnitř ostré světlo a nevrhá výrazné stíny. Fotíme ze všech možných úhlů.

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...