Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Seznamte se, to je Sedric. Pojízdná kabina od VW vystrnadí řidiče a zničí taxikáře

Ekonomika

  11:24
ŽENEVA (od našeho zvláštního zpravodaje) - Jmenuje se Sedric a ukazuje vizi konce automobilů, jak je známe dnes. Je to vlastně moderní kočár bez koní a kočího. Zatím je Sedric jen vizí koncernu Volkswagen, ale zdá se, že v rámci „napravování reputace“ po kauze Dieselgate to s ním VW myslí více než vážně.

Matthias Mueller představuje Sedrica - nemá volant ani pedály foto: Reuters

Šéf koncernu VW Matthias Müller zmáčkl tlačítko a na pódiu v sále ženevského výstaviště Palexpo se objevila pojízdná kabina, která má představovat budoucnost osobní mobility.

Müller tak šokoval automobilový svět mnohem více, než očekávané oznámení koupě Opelu koncernem PSA nebo volba Peugeotu 3008 autem roku. Sedric, jak se koncept jmenuje, totiž ukazuje, že to koncern Volkswagen myslí s přípravou na budoucí svět mobility opravdu vážně. A že v něm chce hrát hlavní roli. Naopak řidiči ustoupí do role nejen vedlejší, ale zcela o svou roli přijdou.

Ženeva zaplaví svět novými auty. Nebudou to ale žádná vozítka pro chudé

Sedric, který je prvním konceptem celého koncernu VW a nikoli jen konkrétní značky (proto na jeho přídi stojí Volkswagen Group, a není tu logo VW), je doslova ztělesněním představ ze sci-fi románů a filmů. Je to automatická pojízdná kabina, kterou si cestující přivolají stiskem tlačítka a která je automaticky odveze na místo určení.

Jakkoli se zdá být takový nápad i v současné době utopický, je nutné si uvědomit, že Sedric je ukázkou toho, jak by se mohla vůbec osobní doprava v budoucnosti proměnit. Je to robot, který namísto jednoduchého úkolu někde v továrně zvládne trochu složitější úkon – odvézt lidi kam se jim zlíbí. Je to automobilový sluha, kterého si vysnili autoři vědeckofantastické literatury a koncern VW ho chce nyní přivést do reality.

Sedric - automobil bez volantu, který řídí sám.
CEO Volkswagenu Mueller představuje interiér vozu Sedric.

Pokrok v oblasti umělé inteligence a autonomního řízení přitom může být velice rychlý, takže to, co teď VW prezentuje opravdu jen jako vizi (postavenou na platformě MEB pro budoucí elektromobily a s prvky autonomního řízení a konektivity volkswagenů blízké budoucnosti), může být třeba jen za deset let realitou.

Dnes působí Sedric opravdu zvláštně. Nastoupit do auta jako do autobusu, usadit se tu do křesílek jako v nějaké stylové kavárně (i stejně nepohodlných) a povídat si s cestujícím, který sedí proti nám, to žádný jiný „automobil“ opravdu nenabídne. A už jen tato krátká zkušenost a přemýšlení o tom, jak by tohle opravdu mohlo vypadat v praxi, vzbouzí velmi zvláštní pocity.

Vlak ve výšce, rozpojovací MHD a ‚měsíční‘ auto. Podívejte se, jak budeme cestovat

Jenže požadavky lidí na mobilitu se v poslední době výrazně proměňují. Mladá generace ztrácí o automobily zájem a i díky digitálně kompletně propojenému světu nevnímá auto jako prostředek osobní svobody. Sedric je vhodný přesně pro tuto generaci, pro níž je důležité dostat se spolehlivě z místa na místo.

Je to jasný další krok generace, která dnes využívá služby jako Uber. A další trn v oku taxikářů, kterým mimochodem v Ženevě vadí i automobilkami najatí řidiči, kteří tu vozí jejich hosty. Automobilky tak prý berou místním taxikářům „kšeft“. Sedric jim ho sebere definitivně.