Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Superb přerůstá passatu přes hlavu. Vedení Volkswagenu žárlí

Ekonomika

  10:42aktualizováno  10. září 12:47
PRAHA - Vedení Volkswagenu trpí averzí vůči škodováckému superbu. Důvod? Zatímco měla spíše konkurovat levným asijským značkám, až příliš dotírá na vlajkovou loď společnosti – passat.

Škoda Superb Combi. foto: carscoop.blogspot.com

Škoda Auto by měla spíš konkurovat levným asijským značkám. Tak si představuje budoucnost české automobilky Martin Winterkorn, šéf koncernu Volkswagen, vlastníka Škodovky. Minulý týden se v rozhovoru pro německý internetový portál deníku Referendum krajně nelichotivě vyjádřil na adresu mladoboleslavské "dcery".

Ohlasy na superb ve světě:

"Superb je na podobné úrovni jako passat, a dokonce i Audi A4, jenom apeluje na úplně jiný druh snobů." Peter Bale, americký manažer, na svém blogu

"Je to o deset centimetrů větší verze passatu a zároveň nejluxusnější model Škody Auto. Je to dobré rodinné auto, ale já nevěřím VW a stejně tak Škodě, nejsou to spolehlivá auta." Čtenář anglického blogu 9to6

"Říkáme mu radostně praktické auto, je jak rodinné, tak výstavní. Dvě auta za cenu jednoho." Adrian Higgins, Velká Británie

V čem je vlastně problém? Vozy Škoda se začaly "tlouct" v kvalitě s automobily značky Volkswagen a vedení patrně začalo žárlit.

Například modelová řada Superb je podle srovnávacích testů výrazně lepší a zároveň i nepatrně levnější než VW Passat.

Co se prodeje týče, tak tam na celé čáře vyhrává vlajková loď VW. Z dostupných automobilových statistik vyplývá, že superb se prodává lépe jen ve dvou zemích – v České republice (což nepřekvapí) a v Indii.

V České republice se prodalo od ledna do srpna 2850 superbů a pouze 1639 passatů. Česká republika je ale pro Škodovku domovským trhem a historicky si zde drží pozici nejsilnějšího hráče na trhu.

Velkým trhům dominuje passat
Druhým trhem, kde si superb vede lépe než passat, je Indie. Zde je česká limuzína dokonce nejvíce prodávaným vozem ve své kategorii, zatímco passat se krčí až na šestém místě. Jenom reálná čísla nejsou nijak závratná. Superbů se v miliardové zemi prodalo v červenci 376 a passatů 102 kusů.

Ostatním, a hlavně strategickým trhům dominuje passat, a to s velikým náskokem.  V Číně, která se stala největším automobilovým odbytištěm světa, se prodalo v červnu 12 644 passatů a pouze 2682 superbů. A zatímco passat obsadil v kategorii vyšší střední třídy druhou pozici na trhu, superb je až dvacátý pátý.

V Austrálii se prodalo pouze 130 modelů Škody Superb za celé první pololetí, což znamená, že se model umístil na 16. místě v žebříčku prodejnosti ve své kategorii. Passat prodal více než 1200 vozů, a v totožné kategorii je tedy na desátém místě.

Jediným statistickým údajem, který nahrává přecitlivělosti, kterou vedení koncernu vůči Škodě trpí, jsou meziroční změny prodeje za uzavřené roky na německém trhu. Mezi rokem 2008 a 2009 se prodeje passatu propadly o více, než deset procent. Naopak nejlepší z koncernu byla fabie, která si meziročně polepšila o 82,6 procenta.

Německé automobilové magazíny si v souvislosti s tím neodpustily poznámku, že cena passatu je čistě nadnesená. "Budeme muset Škodě utáhnout opratě," reagoval na to Winterkorn v rozhovoru pro německý deník. Co tím myslel, má zákazník zjistit v roce 2014, kdy přijde na trh nová fabie. Každému kdo do ní nasedne, má být jasné, proč jsou vozy Volkswagenu dražší.

Největším trnem v oku je ale Volkswagenu právě superb, který začal "kanibalizovat" na zmíněných passatech. Potenciální zákazníci, kteří se rozhodují, zda si pořídit passat, nebo superb, by se podle srovnávacích testů měli rozhodovat spíše pro český vůz.

Za míň peněz víc vylepšení
"Jednoduše nabízí za vaše peníze více – mnohem více vychytávek, a dokonce více místa," tvrdí i německé automobilové portály. Passat přitom představuje vlajkovou loď Volkswagenu a Škoda mu tak jako by vráží kudlu do zad. Šéf VW s tím chce udělat krátký proces. V rozhovoru naznačil, že se superby do budoucna nepočítá. Škoda se soustředí na nižší střední třídu a menší auta.

V rámci celého koncernu je mateřská značka Volkswagen stále nejprodávanější a drží si vedle Škody Auto mílový náskok. V Evropě prodali za první pololetí 812 tisíc vozů, mladoboleslavská Škoda pouhých 232 tisíc.

Autor: