Středa 30. září 2020svátek má Jeroným, Ráchel 7 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Takata odmítla nařízení rozšířit svolávání airbagů na celé USA

Airbag - ilustrační | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Airbag - ilustrační | foto: Shutterstock

WASHINGTON  Japonský výrobce airbagů Takata odmítl ve středu požadavek amerického Národního úřadu pro bezpečnost silničního provozu (NHTSA) rozšířit svolávání automobilů s vadnými airbagy na celé Spojené státy.

Firma za své odporování úřadu může dostat vysokou pokutu, své rozhodnutí ale bránila i před členy Sněmovny reprezentantů USA. Automobilky svolaly kvůli vadným airbagům Takaty od roku 2008 po celém světě více než 16 milionů vozů a se závadou se spojuje nejméně pět případů úmrtí.

Airbagy Takaty na straně řidiče mohou mít vadný nafukovač, který může vybuchnout a uvolněné kovové částice mohou zranit či zabít řidiče. V USA zatím Takata a automobilky používající její airbagy svolaly k výměnám asi osm milionů vozů, avšak vesměs jen ve státech s vysokou vlhkostí vzduchu, při níž může nafukovač vybuchnout.

Takata v dopise pro NHSA a ve vystoupeních svých zástupců na slyšení v Kongresu označila dosavadní svolávací akce za dostatečné a zdůvodňovala to zjištěnými údaji. „Nemáme dost vědeckých dokladů na to, aby to odůvodnilo změnu z regionálního svolávání k celonárodnímu,“ prohlásil v podvýboru sněmovny viceprezident Takaty Hiroši Šimizu. Náměstek ředitele NHTSA David Friedman řekl, že je reakcí Takaty „hluboce zklamán“, uvedla agentura AP.

NHTSA uvádí, že může potrestat Takatu za každý neodvolaný vůz s jejími airbagy pokutou až 7000 dolarů (157.000 Kč) denně. Takata namítá, že NHTSA může ke svolávání vozů nutit pouze výrobce automobilů, nikoli dodavatele komponentů, úřad ale s takovým výkladem nesouhlasí. Kdyby prosadil svou, musely by automobilky svolat v USA do servisů dalších osm milionů vozů.

Japonská automobilka Honda, která je největším zákazníkem Takaty, ve středu podvýboru sněmovny sdělila, že dobrovolně svolá do servisů vozy s vadnými airbagy ve všech 50 státech USA. Své svolávací akce na některé další státy unie rozšířily ve středu rovněž automobilky Chrysler a Ford, které zatím své vozy svolávaly na Floridě, Havaji, Portoriku a na amerických Panenských ostrovech.

NHTSA začala tlačit Takatu ke svolávání po celých USA po nedávných případech výbuchů airbagů ve státech Kalifornie a Severní Karolína. Úřad nyní shromažďuje důkazy na podporu svého stanoviska, které by uspěly v případné soudní žalobě, soudní spor ale může podle Friedmana trvat měsíce.

Takata dodává své airbagy nejméně deseti automobilkám prodávajícím na americkém trhu. V Japonsku bylo kvůli problému zatím svoláno zhruba 2,6 milionu vozidel a automobilky tam své svolávací akce dál rozšiřují.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...