Pondělí 28. září 2020Den české státnosti 11 °C občasný déšť Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Auto

Emise z aut prověří v Evropské unii reálný provoz. Už od roku 2017

Výfuk, ilustrační foto | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Výfuk, ilustrační foto | foto: Shutterstock

BRUSEL Diplomaté členských zemí EU ve středu po několikahodinovém jednání našli dohodu nad kompromisní podobou systému testování emisí automobilů v reálném provozu (RDE). Česká republika se nakonec zdržela, proti bylo jako jediné Nizozemsko, uvedly zdroje ČTK.

Evropská komise a členské země osmadvacítky reagují na skandál automobilky Volkswagen, která manipulovala s výsledky emisních testů. Nejnovější návrh změn pravidel představila komise členským zemím teprve před několika dny, v pondělí o něm jednali ministři životního prostředí. O zavedení RDE se přitom hovoří už počátku roku 2011.

Evropská komise dnešní rozhodnutí členských zemí uvítala. Eurokomisařka pro vnitřní trh a služby Elžbieta Bieńkowská v prohlášení upozornila, že unie bude první částí světa, kde bude podobně přísné testování vozidel platit. Plánem podle ní je doplnit jej o revidovaný povolovací rámec i dohled nad trhem.

První fáze měření bude probíhat od září 2017

Měření emisí oxidů dusíku v reálném provozu bude podle kompromisní dohody v prvním kroku naplno využíváno od září 2017 pro nové typy aut a od září 2019 pro všechna vozidla. V první fázi bude vyšší tolerance odchylky, kdy se měření v reálných podmínkách od hodnoty z laboratorních měření bude moci lišit až o 110 procent. Takzvaný „faktor konformity“ (CF) má tedy v tomto případě hodnotu 2,1.

Druhá fáze, má začít v roce 2020 pro nové typy aut a v roce 2021 pro všechna vozidla. V tomto případě už by nemělo být možné odchýlit se o více než o polovinu (CF na úrovni 1,5).

Po přibližně pěti hodinách dosažený kompromis změkčuje původní plán Evropské komise, která počítala s nižšími možnostmi odchylky a o rok rychlejším náběhem oné druhé, přísnější fáze. Komise dnes upozornila, že nyní se výsledky testů v laboratoři a v reálném provozu liší v průměru až o 400 procent od limitu, který norma Euro 6 od září 2014 stanoví na 80mg kysličníků dusíku na kilometr.

K návrhu se nyní musí vyjádřit Evropský parlament, nemůže však měnit jeho detaily. V prohlášení pro média už dnes ale kompromisní dohodu odmítla liberální frakce ALDE.

Pastrňák i Kvitová. Sportovní hvězdy skupují v Praze luxusní nemovitosti

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Rezidence na Smíchově, byty v Karlíně nebo na Vinohradech. To je jen malý výčet nemovitostí, které vlastní české...

Doba prsatá. Odhalená ňadra jako důkaz měnícího se světa kolem nás

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Až se teď v létě vydáte k vodě, rozhlédněte se kolem sebe. Jedním z dokladů změn světa kolem nás jsou proměny vzhledu...

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...