Úterý 26. května 2020svátek má Filip 16 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
aktualizováno  Lidovky.cz > Byznys > Auto

Nařídíme kontroly všech vozů z koncernu VW. První povoláme na jaře, řekl Ťok

Logo značky Volkswagen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo značky Volkswagen. | foto: David GrayReuters

WOLFSBURG Česko pravděpodobně bude muset stejně jako Německo nařídit povinné prohlídky všech vozů z koncernu Volkswagen, jež měly instalovaný software, který umožňoval obcházet měření emisí. První svolávací akce by se mohla uskutečnit na jaře příštího roku. Uvedl ministr dopravy Dan Ťok, který o emisním skandálu jednal v Berlíně se svým německým protějškem Alexanderem Dobrindtem.

„Stále to zkoumáme, ale víc a víc docházíme k závěru, že abychom byli v souladu s homologací a aby u nás jezdila auta, která jsou legálně na silnicích, tak bez toho, aby auta prošla servisem, kontrolou a změnou softwaru, to ta auta nedodrží,“ řekl Ťok. Podle něj vše naznačuje, že do servisu bude muset zhruba 40.000 vozů Volkswagen, Audi a Seat, ale také asi 106.000 škodovek.

Ťok si neumí představit, že by Česko přistoupilo ke zcela jinému řešení než Německo, které už se pro povinné kontroly vozů z koncernu Volkswagen rozhodlo. „V Německu je to povinné. Když se někdo nedostaví ani po druhém nebo třetím vyzvání, tak mu seberou technickou a to auto nesmí na silnici. Já se trochu obávám, že budeme muset postupovat podobným způsobem,“ řekl ministr.

Letos se nezačne

Podle Ťoka nelze očekávat, že by kontroly vozů začaly ještě v letošním roce. První svolávací akce by se podle něj mohla uskutečnit příští rok na jaře a z kapacitních důvodů budou kontroly rozloženy do celého roku. Svolávací akce by se podle ministra měly konat postupně podle typu vozu a typu motoru.

Volkswagen zvažuje, že v Německu by kontroly uskutečnil v rámci servisních prohlídek vozů. Podle Ťoka by to mělo být podobně i v Česku, aby majitelé vozů byli co nejméně postiženi. Náklady na kontrolu a úpravu aut musí podle ministra nést automobilový koncern. „A samozřejmě pokud se kterýkoli majitel toho vozu bude chtít domáhat nějakého odškodnění, tak to pak bude muset dělat v občanskoprávním řízení,“ podotkl Ťok.

Stačí výměna softwaru

Software, který umožňoval obcházet testy na měření emisí, instaloval koncern Volkswagen do vozů s motorem EA 189 o objemu 1,2, 1,6 nebo 2,0 litru plnícím normu Euro 5. Celkem se ve světě prodalo asi 11 milionů vozů s takto uzpůsobeným motorem.

Ťok po jednání s německými odborníky uvedl, že u vozů s dvoulitrovým motorem by mělo stačit vyměnit software. U aut s objemem motoru 1,6 a 1,2 litru však patrně bude nutné zasáhnout do motoru, neměly by to ale být zásadní úpravy. „Budou to určitě úpravy měření množství vzduchu, které jde do válců. (Odborníci) mají indikace, že by to mohlo stačit, že nebudou potřeba dodatečné filtry nebo úpravy vstřikování,“ řekl ministr.

U škodovek se upravené motory dávaly do modelů Fabia druhé generace, Roomster, Rapid s diesely Euro 5, jakož i Octavia, Yeti a Superb druhé generace. Také se používaly ve volkswagenech Golf šesté generace, u sedmé generace Passatu nebo prvního modelu Tiguan. V současných modelech pro Evropu by být neměly.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!