Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Umíme zajistit kompletní vývoj samořiditelných aut, říká šéf pražského projektu

Ekonomika

  14:00
PRAHA - V prosinci otevře francouzské Valeo v Praze zcela nové centrum pro vývoj techniky do autonomních vozidel. Inženýři budou nedaleko stanice metra Depo Hostivař vyvíjet tu nejmodernější automobilovou techniku.

Chytrá technika Valeo přináší funkce pro samořiditelná auta foto: Valeo

Pavel Vokál, který měl přípravu projektu na starosti, se také chlubí tím, že celé centrum vzniklo zhruba za rok intenzivní práce. Valeo tím naváže na své dosavadní aktivity v Česku, kde má firma tři výrobní závody a jedno vývojové centrum. To se nachází v pražském Hloubětíně a původně mělo na starosti vývoj klimatizačních jednotek a jejich přístrojových panelů na palubní desky automobilů.

Postupně přibyly některé aktivity v oblasti automobilových senzorů, které se teď dočkají velkého rozšíření. Pražské centrum se tak stane špičkovým pracovištěm na poli vývoje techniky pro samořiditelná auta.

LN Co bude mít nové vývojové centrum na starosti?

Budeme samostatné vývojové centrum, které bude vyvíjet kompletní techniku pro autonomní vozidla. Budeme vyvíjet kamery, laserové, radarové a ultrazvukové senzory a k nim příslušný software. Jsme schopni zajistit kompletní vývoj, od stavby prototypu, přes laboratorní testy, včetně klimatických, testování na vlastní dráze, i kompletní servis nebo přípravu pro sériovou výrobu. V rámci skupiny budeme specialisty na vývoj laser-skeneru SCALA.

LN: Proč jste postavili nové vývojové centrum v Praze?
Chceme ty nejkvalitnější lidi, které chceme nalákat na to, aby nemuseli dojíždět a aby zároveň město sloužilo i jako lákadlo pro ty nejlepší odborníky z celého světa. Praha má díky letišti dobré spojení s světem. Také jde o to, aby lidé měli prostor se po práci bavit, což je někde na periferii těžké.

LN: Jak projekt nového vývojového centra začínal?
Centrále jsme nabídli, že jsme schopni takové centrum vybudovat. A oni to přijali, protože je po těchto technologiích velká poptávka. Nápad se zrodil 25. srpna 2015. Pak jsme začali hledat lokalitu, vybírali jsme ze sedmi míst a Hostivař z toho vyšla nejlépe. Kromě dopravní dostupnosti pro nás bylo důležité, abychom mohli u centra mít dostatek parkovacích míst a aby šel projekt na daném místě realizovat co nejrychleji.

Zároveň s hledáním lokality jsme rozjeli přípravu projektu s architekty, pracovali jsme na tom sedm dní v týdnu, často doslova bez přestávky. Úkol zněl mít do roka hotovo. Návrh celé budovy trval asi dva měsíce intenzivní práce. Projekt vznikl díky enormnímu nasazením lidí, kteří chtěli, aby uspěl. Stavět se začalo 1. prosince 2015 a teď v říjnu nebo listopadu očekáváme kolaudaci s tím, že se v prosinci nastěhujeme.

LN: Potřebujete sehnat stovky inženýrů, jak se vám to daří?
Vloni jsme nabrali zhruba 150 lidí, letos to bude podobné. Najít dnes kvalitní zaměstnance s technickým vzděláním není v Česku jednoduché, ale nám se to zatím daří. I díky umístění v Praze a díky tomu, že máme v rámci automobilového oboru výhodu. Podobnou práci jako my v České republice nikdo jiný nenabízí.

Vizualizace nového vývojového centra Valeo v Praze Hostivaři
Vizualizace nového vývojového centra Valeo v Praze Hostivaři

Samozřejmě také lákáme na atraktivní pracovní podmínky a zaměstnancům jasně dáváme najevo, že s nimi chceme spolupracovat dlouhodobě. Dáváme jim možnosti podívat se v rámci práce i do světa, jezdit na zkušenou mohou třeba do Silicon Valley nebo do Japonska.

LN: Zatím má vývoj mít 600 zaměstnanců. Bude to stačit?
Už plánujeme rozšíření, v budoucnu budeme mít až tisíc lidí. Dokončovanou budovu rozšíříme o tři další patra, dvě běžná a jedno s technickým zázemím. Budova je na to připravena a máme vymyšleno i uspořádání staveniště tak, abychom mohli rozšiřovat za provozu.

Velké téma o budoucnosti samořiditelných aut, včetně detailů o centru v Praze, čtěte v úterý 11. října v magazínu Index LN. Na stáncích s vydáním Lidových novin.

Index LN vychází 11. 10. 2016.