Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

V Anglii otestovali Škodu Favorit. ‚Proč všechna auta nejsou tak dobrá?‘

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Už více než dvacet let se Škoda Favorit nevyrábí. Redaktor britského listu The Daily Telegraph u příležitosti loňského 25. výročí přechodu Škody pod křídla koncernu Volkswagen toto už téměř historické auto otestoval. Favorit - první moderní škodovka s motorem vpředu - v něm při prosincové jízdě vzbudil velké sympatie.

Škoda Favorit. foto: Reprofoto

Lidovky.cz připomínají únorový text o cestě Brita ve favoritu v rámci seriálu k výročí tohoto výjimečného vozu, který měl premiéru 16. září roku 1987.

Onu výjimečnost ostatně dokázal redaktor Ed Wiseman i v titulku své reportáže, v němž stojí: „Proč všechna auta nemůžou být tak dobrá jako tohle?“

Měl štěstí a pro své malé dobrodružství našel dokonale zachovalý model. V tom se vydal do Mladé Boleslavi, rodného města této škodovky, která se začala vyrábět v roce 1988. V té době ještě Wiseman neměl řidičák.

Favorit 30 let

Hned na začátku ho potrápila absence elektrické zásuvky, ale do hodiny začal myslet na něco jiného: jak se mu jede pohodlně. Pružnost sedadel mu připadala dokonce lepší než u automobilu v hodnotě 120 tisíc liber, ve kterém cestoval týden předtím. Samotnou cestu popsal jako překvapivě příjemnou.

Vozidlo podle něj na cestě klouzalo hladce a podřazovat musel jen při předjíždění do kopce.

Samozřejmě se našly i nedostatky. Kromě chybějících zásuvek či klimatizace byly zejména bezpečnostní. Téměř všichni ostatní řidiči byli rychlejší, auto neumělo regulovat prokluz kol a nemělo logicky ani airbagy.

Při případné nehodě by tak autorovi nezbylo nic jiného, než spoléhat na nové pneumatiky a brzdy - případně vlastní duchapřítomnost.

Přichází nejsilnější Škoda Octavia. Bude mít 245 koní a sedmistupňový automat

„Přesto všechno se mi jede pohodlněji než ve většině moderních aut, která jsem vzal na delší cestu Evropou,“ píše Wiseman ve své reportáži.

Za zvuků starých audiokazet za dvě libry, hrajících například písně Paula Simona, si užil ergonomii designu s praktickou a funkční přístrojovou deskou a snadným ovládáním. Nakonec, s větrem v zádech, se mu podařilo i dosáhnout nejvyšší slibované rychlosti - 150 kilometrů za hodinu.

ŠKODA FAVORIT

  • Je to osobní auto nižší střední třídy a vyrábělo se mezi lety 1988 a 1995.
  • Favorit byl pro český autoprůmysl velkým krokem vpřed a dodnes je považován za symbol své doby - i díky reklamě, která představovala jeho inovace, a později se objevila i v satirickém pořadu Česká soda.
  • Škoda Auto je největší český výrobce automobilů, sídlí v Mladé Boleslavi a je součástí koncernu Volkswagen.
Autor:

VIDEO: Střílej po mně! Kameraman natočil téměř celý útok v centru Prahy

Premium Ve čtvrtek zemřelo rukou střelce Davida K. 14 obětí, 25 lidí je zraněných, z toho deset lidí těžce. Jedním z prvních na...

Máma ji dala do pasťáku, je na pervitinu a šlape. Elišku čekají Vánoce na ulici

Premium Noční Smíchov. Na zádech růžový batoh, v ruce svítící balónek, vánoční LED svíčky na baterky kolem krku. Vypadá na...

Test světlých lahvových ležáků: I dobré pivo zestárne v obchodě mnohem rychleji

Premium Ležáky z hypermarketů zklamaly. Jestli si chcete pochutnat, běžte do hospody. Sudová piva totiž dopadla před časem...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!