Lidovky.cz připomínají únorový text o cestě Brita ve favoritu v rámci seriálu k výročí tohoto výjimečného vozu, který měl premiéru 16. září roku 1987.
Onu výjimečnost ostatně dokázal redaktor Ed Wiseman i v titulku své reportáže, v němž stojí: „Proč všechna auta nemůžou být tak dobrá jako tohle?“
Měl štěstí a pro své malé dobrodružství našel dokonale zachovalý model. V tom se vydal do Mladé Boleslavi, rodného města této škodovky, která se začala vyrábět v roce 1988. V té době ještě Wiseman neměl řidičák.
Hned na začátku ho potrápila absence elektrické zásuvky, ale do hodiny začal myslet na něco jiného: jak se mu jede pohodlně. Pružnost sedadel mu připadala dokonce lepší než u automobilu v hodnotě 120 tisíc liber, ve kterém cestoval týden předtím. Samotnou cestu popsal jako překvapivě příjemnou.
Vozidlo podle něj na cestě klouzalo hladce a podřazovat musel jen při předjíždění do kopce.
Samozřejmě se našly i nedostatky. Kromě chybějících zásuvek či klimatizace byly zejména bezpečnostní. Téměř všichni ostatní řidiči byli rychlejší, auto neumělo regulovat prokluz kol a nemělo logicky ani airbagy.
Při případné nehodě by tak autorovi nezbylo nic jiného, než spoléhat na nové pneumatiky a brzdy - případně vlastní duchapřítomnost.
Přichází nejsilnější Škoda Octavia. Bude mít 245 koní a sedmistupňový automat |
„Přesto všechno se mi jede pohodlněji než ve většině moderních aut, která jsem vzal na delší cestu Evropou,“ píše Wiseman ve své reportáži.
Za zvuků starých audiokazet za dvě libry, hrajících například písně Paula Simona, si užil ergonomii designu s praktickou a funkční přístrojovou deskou a snadným ovládáním. Nakonec, s větrem v zádech, se mu podařilo i dosáhnout nejvyšší slibované rychlosti - 150 kilometrů za hodinu.
ŠKODA FAVORIT
|