Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

Většina škodovek už nešidí. Opravou u nás prošlo kolem 60 procent problematických vozů

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Už dva roky běží v Česku svolávání aut koncernu Volkswagen, která šidila při emisních testech. Čísla automobilek ukazují, že většina vozů je již po opravě. A­ to přes to, že majitelé tím získali jen lepší pocit z o něco menších dopadů na životní prostředí.

Nové logo automobilky Škoda. foto: Reprofoto

Servis navštívilo 60 procent ze zhruba 140 tisíc naftových aut z ­let 2009 až 2016, které v Česku s ­podvodným softwarem jezdila. Nejvíce koncern přesvědčil majitele dodávek Volkswagen, kde je podíl opravených vozů 65 procent. Tuzemská Škoda je druhá s ­62 procenty, ta je ovšem na českých silnicích zastoupena nejvíce, ­konkrétně šlo o 94 tisíc aut. Naopak nejméně na servisní akci zareagovali vlastníci prémiových vozů Audi, k opravě jich zatím dorazilo kolem 55 procent.

Nic nedostanou

Čísla by měla postupně ještě růst. „Dobrovolná servisní akce stále probíhá, jako výrobce doporučujeme provedení úprav. Naším cílem je provedení servisního opatření u co možná největšího počtu vozů,“ říká mluvčí automobilky Škoda Vítězslav Pelc.

Podobně mluví i jeho kolega ze zastoupení Volkswagenu. „Servisní akce nemá časově omezenou platnost, v případě zájmu majitele vozu bude servisní zásah na požádání zdarma provedena, kdykoliv o­ to projeví zájem, nyní i v budoucnu,“ popisuje David Valenta.

Vozy koncernu Volkswagen, které překračovaly emisní limity.

Samotná oprava může spočívat jen v přehrání programu v řídicí jednotce, aby na životní prostředí hleděla i mimo laboratoř. Ale to u­ některých motorů ke splnění emisních limitů nestačí, takže se musí vyměnit i některé díly.

Druhý rok oprav tak přinesl výrazné zlepšení. Ještě loni na podzim naprostá většina řidičů akci ignorovala, servisem do loňského září prošly například jen dvě pětiny škodovek.

Do servisů zamířili řidiči i ­přesto, že zástupci koncernu Volkswagen zdůrazňovali, že jde o dobrovolné rozhodnutí a auto zásah nutně nepotřebuje.

„Všechny vozy jsou i před provedením úprav plně provozuschopné a bezpečné. Provozovatelé dotčených vozidel je tak mohou nadále bez obav užívat i v případě, že se servisní akce nezúčastní,“ ujišťuje Pelc ze Škody Auto.

Množství opravených aut je poměrně překvapivé i proto, že pro řidiče automobilky nepřipravily v ­Česku žádný dárek a také vyšla celá řada článků o tom, že úprava zhorší některé vlastnosti vozidla. Například v Británii právní kancelář Slater & Gordon provedla průzkum o tom, jak zákazníci vnímají vlastnosti auta po provedené úpravě. Z 12 tisíc řidičů jich 18 ­procent pozorovalo horší spotřebu, 16 procent ztrátu výkonu, část dokonce závažné chyby motoru. Tyto informace je však třeba brát s rezervou, protože kancelář zastupuje vlastníky aut ve sporech s­ Volkswagenem a není jasné, zda nebyl průzkum prováděn jen mezi jejími klienty.

Dosavadní výsledek servisní akce v­ Česku je například vyšší než u povinné svolávací akce s nebezpečnými airbagy Tacata v ­roce 2015. V USA se během dvou let podařilo dostat do servisu jen 58­ procent vozidel, přitom jde o závadu, která výrazně ovlivňuje bezpečnost posádky. Chybný výbušný systém způsobil smrt více než 20 lidí a přes 200 dalších zranil.

Úřady Dieselgate neřeší

Ministerstvo dopravy sice původně předpokládalo, že do servisu budou muset všichni majitelé dotčených aut, jinak přijdou o homologaci, protože ji auto získalo podvodem, nakonec jde ale jen o dobrovolné rozhodnutí každého vlastníka vozu. „Nechtěli jsme trestat majitele těchto vozidel za chybu, kterou nezpůsobili,“ vysvětluje mluvčí resortu Zdeněk Neusar.

„Je především odpovědností koncernu VW, který svým zákazníkům prodal auta neodpovídající homologačním podmínkám, aby věc řešil co nejkomfortněji pro řidiče a motivoval je k návštěvě servisu,“ dodal Neusar pro LN.

Ministerstvo původně očekávalo, že automobilky zařídí, aby opravou prošlo nejméně 80 procent aut, nyní ale splnění původního plánu už nikdo nevyžaduje.

Autor: