Sobota 19. září 2020svátek má Zita 20 °C polojasno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Vláda schválila rozšíření mýtného na všechny silnice prvních tříd

Kamion (ilustrační foto) | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Kamion (ilustrační foto) | foto: Shutterstock

PRAHA Vláda ve středu schválila možné rozšíření mýtného pro kamiony a autobusy na všechny silnice prvních tříd po roce 2016, kdy vyprší stávající smlouva se společností Kapsch. Řekl to Martin Novák, mluvčí ministerstva dopravy, které materiál předložilo. Rozhodnutí kabinetu v demisi zatím není definitivní.

Přípravy na rozšíření zpoplatněné sítě sice začnou, konečné slovo o podobě elektronického mýtného bude však mít nová vláda.

V současnosti se výkonové mýtné vybírá na dálnicích, rychlostních silnicích a vybraných úsecích silnic první třídy. Technologií, kterou budou silnice prvních tříd zpoplatněné, ani zvyšováním sazeb se kabinet v demisi nezabýval.

Na silnicích nižších tříd mýtné nebude

Ministerstvo dopravy nyní začne pracovat na příslušné legislativě, která rozšíření plateb umožní a začne s přípravou tendru na nového poskytovatele mýtného systému, uvedl Novák. Variantu rozšíření mýtného pouze na silnice prvních tříd ministerstvo dopravy kabinetu doporučilo s tím, že zavedení poplatku na silnicích druhých a třetích tříd by bylo ekonomicky nevýhodné.

"Zpoplatnění zbytku silnic prvních tříd a zároveň vynechání silnic nižších tříd z povinnosti platit mýtné způsobí přesun kamionové dopravy právě na tyto komunikace, které nejsou pro těžkou dopravu vhodné," upozornil Pavel Přibyl z Dopravní federace, která sdružuje ekologické organizace zabývající se rozvojem dopravy. Podle něj mýtný systém nemůže pouze vybírat peníze, ale má sloužit rovněž jako regulátor dopravy, kterou má pomoci vytlačit z míst, kde není žádána.

Problém objíždění placených úseků

Problém s objížděním placených úseků se podle Nováka nyní bude muset vyřešit jiným způsobem než plošným zavedením mýtného na komunikacích nižších tříd. Už v minulosti dopravní resort argumentoval, že průjezd kamionů obcemi mohou regulovat obce samy prostřednictvím dopravních značek.

Částečnou změnu v budoucnu nicméně schválená varianta umožňuje. Pokud by se problém s objížděním ukázal jako zásadnější, bude ve spolupráci s konkrétními obcemi možné uvažovat o zpoplatnění konkrétního úseku silnice druhé nebo třetí třídy, kterou dopravci prokazatelně používají jako objízdnou trasu, dodal mluvčí.

Elektronické mýtné se v Česku vybírá od začátku roku 2007 na zhruba 1300 kilometrech dálnic a rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. Zatímco první tři roky se vztahovalo na auta nad 12 tun, od roku 2010 je určeno pro vozy nad 3,5 tuny. Do konce letošního roku by celková výše výběru mýtného od kamionů a autobusů měla dosáhnout 49 miliard korun.

,

Biolog Komárek: Jsme účastníky největšího sociologického experimentu všech dob

Biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří románů Stanislav... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Měsíce trvající pandemie nám převrátila životy naruby. Známý biolog, filozof a autor dvou desítek odborných knih a tří...

Brzy dospěju do bodu, kdy si účet na Facebooku zruším, říká Lucie Výborná

Lucie Výborná | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium „Je to hra. Hra, která by měla být přínosná, užitečná, inspirativní,“ říká o své práci moderátorka Českého rozhlasu...

Proč koronavirus už téměř nezabíjí. Vytratí se, nebo se vrátí ještě silnější?

Zdravotník odebírá vzorky pro testování na covid-19 v indické Kalkatě. (23.... | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Premium Koronavirus je záhadný. Nečitelný. I když ho zkoumají ti nejchytřejší lidé, pořád o něm víme málo. Chová se jinak. Je...

SOUTĚŽ: Vyhrajte po celý týden každý den výrobek Canpol babies
SOUTĚŽ: Vyhrajte po celý týden každý den výrobek Canpol babies

Soutěžní kalendář s Canpol babies. Vyhrajte výbavičku do porodnice a další důležité potřeby pro sebe i vaše miminko.