Sobota 6. června 2020svátek má Norbert 10 °C dešťové přeháňky Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

VW chystá elektrickou náhradu Golfa. Lidové auto budoucnosti má být za podobnou cenu

Šéf VW Herbert Diess představuje nový model | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Šéf VW Herbert Diess představuje nový model | foto: Reuters

PAŘÍŽ Automobilka Volkswagen v podstatě na autosalonu v Paříži „slaví“ roční výročí od vypuknutí kauzy Dieselgate. I přes optimistická prohlášení jejích představitelů je konečné vyřešení v nedohlednu. Značka se proto snaží odvrátit pozornost k budoucnosti, která prý bude plně elektrická.

V Paříži vystavuje koncept I.D., auto, které jednou možná nahradí legendárního Golfa. Koncern také chytá vlastní sadu služeb pro mobilitu.

Volkswagen jako by ani v současnosti nechtěl existovat. Představitelé značky sice tvrdí, že prodeje po dopadech kauzy Dieselgate opět začínají růst a i v samotné aféře se prý daří činit dobrý pokrok vpřed. Ale ve svých prezentacích jako by Volkswagen žil v budoucnosti, ve světě, který si pro sebe během roku od vypuknutí skandálu značka vysnila, a který chce jednou svým zákazníkům naservírovat.

Elektrická realita

Není pochyb o tom, že budoucnost automobilismu bude vypadat výrazně jinak a zdá se, že Volkswagen se o to chce zasloužit zásadní měrou. V Paříži odhalila automobilka koncept nazvaný jednoduše I.D., který řadu budoucích vizi představuje. Auto velikosti Volkswagenu Golf stojí na připravované platformě, která je určená pro výhradně elektrická vozidla. To umožňuje změnit uspořádání vnitřního prostoru a elektromobil I.D. tak uvnitř nabízí tolik místa, co dnes o třídu větší Volkswagen Passat.

Nový BMW X2
Mercedes EQ

Nová platforma má také umožnit výrazně zvýšit dojezd elektromobilů a je plně připravena pro budoucnost v podobě autonomního řízení. Volkswagen tak slibuje dojezd až 600 kilometrů na jedno nabití a rychlé dobíjení, včetně možností bezdrátového dobití. V kabině nejsou prakticky žádné mechanické ovládací prvky, vše zajišťují dotykové ovladače a hlasové povely.

To ale není vše. I.D. totiž není jen nějaké cvičení, tento koncept se do roku 2020 přemění ve skutečný sériový vůz. Ten se sice může od studie hodně lišit, v závislosti na tom, co bude technicky i legislativně v té době možné, ale na základní filosofii I.D. by se nemělo nic změnit. Šéf značky VW Herbert Diess dokonce prohlásil, že to bude opravdové lidové auto, přirovnal ho k revolučním modelům, jako byl první Brouk nebo první Golf. Podle Diesse bude sériová podoba I.D. stát zhruba tolik, co Volkswagen Golf se vznětovým motorem.

Nezůstane jen u modelu I.D., na nové platformě MEB by do roku 2025 měla vzniknout celá řada elektromobilů. Volkswagen si v tomto ohledu vytyčil i ambiciózní cíl, do roku 2025 chce prodat celkem jeden milion elektrických vozů. Přitom ještě v létě se hovořilo o cíli tří milionů elektromobilů.

Služby mobility

Změny čekají také celý koncern Volkswagen. I ten se zaměří více na elektromobilitu, ale především také služby týkající se mobility jako takové. Za tímto účelem v letošním roce vznikne třináctá značka koncernu, která se bude zaměřovat právě na poskytování služeb. Detaily o značce, včetně jejího jména, prozradí VW v listopadu. Koncern plánuje, že bude provozovat vlastní taxi služby, ostatně, letos již kvůli tomu zakoupil společnost Gett, která provozuje aplikaci pro přivolání taxi. Právě Gett se bude pod křídly VW dále rozvíjet.

Koncern chce také nabízet služby kyvadlové dopravy a sdílení vozů, do budoucna také počítá s tím, že by mohl provozovat vlastní flotilu samořiditelných vozů, které by přepravovaly zákazníky dle potřeby. „V budoucnu nebudou mnozí lidé vůbec vlastnit auto. Ale všichni i přesto budou moci být zákazníky Volkswagenu,“ prohlásil šéf koncernu Mathias Müller v předvečer pařížského autosalonu.

I přes tuto orientaci na budoucnost ale Müller zároveň prohlásil, že spalovací motory budou nadále, nejméně po dalších dvacet let, hrát zásadní roli ve světě mobility a že se firma samozřejmě nevzdá ani vznětových motorů, kvůli kterým se dostala do potíží. V koncernu se ovšem v následujících dvou letech dočkáme krom nového Porsche Panamera e-hybrid i dalších šestnácti plug-in hybridních modelů (včetně pravděpodobně dvou značky Škoda). A v platnosti zůstává také plán uvést do roku 2025 na trh 30 elektromobilů.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!