Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Škoda zastaví výrobu, primátor se obává potíží se zahraničními dělníky. Chce zakázat prodej alkoholu

Ekonomika

  9:30aktualizováno  19:30
Mladá Boleslav - Škoda Auto uzavře v pátek výrobu. Na tiskové konferenci to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Německá automobilová skupina Volkswagen v úterý oznámila, že uzavře své evropské závody na dva až tři týdny. Podle odborového předáka Jaroslava Povšíka se však výroba v automobilce Škoda Auto zastaví již ve středu ve 22:00 a znovu bude obnovena v neděli 5. dubna ve 22:00.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Největší výrobce aut na světě uzavření zdůvodnil pandemií způsobenou novým typem koronaviru a s ní souvisejícími odbytovými potížemi. Poslední směna ve většině provozů bude tento pátek, oznámil dnes koncern VW.

Brněnská firma vymyslela masky, které zachytí a zahubí koronavirus. Nabídnout je chce v polovině dubna

Škoda loni v Česku vyrobila 908 000 vozů, letos v lednu pak 76 250 aut, což znamená v přepočtu výrobu zhruba 2500 aut denně. Automobilka v ČR vyrábí auta v závodech v Mladé Boleslavi a východočeských Kvasinách. Ve Vrchlabí vyrábí převodovky.

Pro celý automobilový průmysl jde podle výkonného ředitele Sdružení automobilového průmyslu Zdeňka Petzla o velmi nepříjemné, byť s ohledem na složitou zdravotní situaci v ČR patrně nevyhnutelné preventivní opatření. 

„I když Škoda Auto není jediným odběratelem dílů, pro řadu českých dodavatelů představuje 20 - 30 procent produkce, a tudíž zásadní zásah do jejich chodu. Je zjevné, že jak pro automobilky, tak pro kompletní dodavatelský řetězec budou celkové ekonomické dopady opatření proti koronaviru obrovské,“ řekl.

Škoda Auto, která je součástí německého koncernu, má jeden potvrzený případ nákazy koronavirem. Odbory v mladoboleslavské automobilce proto požadovaly 14denní karanténu pro zaměstnance. Pro zastavení výroby se v úterý vyslovil i náměstek ministryně práce Robin Povšík (ČSSD).

V pondělí Babiš řekl, že s výzvami na uzavření výroby ve Škodě Auto nesouhlasí. V úterý poznamenal, že pochopil, že jde o dobré opatření. „Bereme to na vědomí. Když zavře taková fabrika, má dopad na celý řetězec,“ poznamenal. Chce se zeptat Škody Auto, jaký bude dopad na další firmy. Jde o klíčovou část české ekonomiky, zdůraznil.

Odstávka na 2,5 týdne je v tuto chvíli podle experta společnosti EY na autoprůmysl Petra Knapa racionální rozhodnutí. Klesla poptávka na klíčových evropských trzích a prodeje se tam na pár týdnů prakticky zastaví. Podobně začnou váznout i některé díly od evropských dodavatelů. Nejde ale o izolovanou odstávku, kdy se pak jednoduše firma vrátí k plné výrobě. Prodlužovaná nejistota povede ve většině evropských zemí k nižší důvěře firem i domácností v budoucnost, takže dále odloží své nákupy aut, uvedl.

„Pracujeme se třemi scénáři dopadu, podle toho nejoptimističtějšího by měl být pro automobilky těžký březen a částečně také duben. Tenhle scénář ale už není moc pravděpodobný, celkový útlum může trvat až do léta či velkou část roku. Můžeme snadno přijít až o měsíc až dva výkonu v průběhu roku, což představuje pokles výroby za celý rok v úrovni deset procent a více,“ řekl Knap.

Podle něj je nutné počítat v Evropě s mírným poklesem celé ekonomiky, ale na automobilky dopadne situace nejhůře, navíc v době, kdy se musí vyrovnávat s drahými regulatorními opatřeními ohledně emisí.

Podle hlavního ekonoma BH Securities Štěpána Křečka lze na základě prvních dat z Číny odhadovat, že největší problém automobilek bude spočívat v obrovském propadu prodejů. „V takovém případě by automobilky stejně musely přistoupit k omezení výroby. Nedává totiž smysl, aby automobilky produkovaly výrobky, o které lidé nebudou mít zájem. 

Současná situace v automobilovém průmyslu může vést k závažným problémům, protože zasahuje samotné srdce českého průmyslu. V případě, že se bude omezovat výroba automobilů, nejvíce to odnesou subdodavatelé, kteří jsou kapitálově slabší než automobilky. Pro mnohé to může znamenat konec na trhu,“ podotkl.

Škoda Auto zaměstnává přes 30 000 lidí. Na její výrobu je zároveň napojeno velké množství subdodavatelů.

Obavy primátora

Mladá Boleslav bude mít po zastavení výroby v automobilce Škoda Auto pravděpodobně problémy se zahraničními dělníky, řekl primátor Raduan Nwelati (ODS). Obává se, že nebudou dodržovat karanténu a budou se scházet na veřejnosti.

„Pro život v Mladé Boleslavi to nebude žádná katastrofa, lidé, kteří teď musí do práce, alespoň budou doma. Jedním z problémů určitě bude, že zahraniční dělníci budou na ubytovnách bez manželek, bez dětí, budou se tam nudit,“ řekl Nwelati. Podle něj bude velmi obtížné dělníky na ubytovnách udržet.

Vedení města podle něj již navrhlo ministrovi vnitra Janu Hamáčkovi (ČSSD), aby vyhlásil zákaz prodeje alkoholu. „Myslím, že to by byl jeden z kroků, který by nám mohl pomoci,“ řekl Nwelati.

Na problémová místa se podle něj bude zaměřovat městská i státní policie, která tak činí již nyní. Primátor je připraven jednat o případném posílení policie v Mladé Boleslavi s hejtmankou Jaroslavou Pokornou Jermanovu (ANO) i Hamáčkem.

Město zároveň nyní jedná i s pracovními agenturami, městu by mohli pomoci situaci zvládnout.

Výroba se zastaví i v Kolíně

Kolínská automobilka Toyota Peugeot Citroën Automobile (TPCA) zastaví kvůli šíření nového koronaviru výrobu od 25. března, tedy od středy příštího týdne výrobu. Přerušena by mohla být až do pátku 17. dubna, řekl mluvčí TPCA Tomáš Paroubek.

V TPCA pracuje v současnosti zhruba 2500 lidí a firma představuje jednoho z největších exportérů v České republice a zároveň největšího zaměstnavatele na Kolínsku. Jaký bude mít zastavení výroby na firmu dopad, mluvčí neuvedl.

„V současné situaci s ohledem na koronavirus jsme se dohodli, že od 25. března přerušíme výrobu,“ řekl Paroubek. Zastavení výroby se podle něj následně spojí s plánovanou odstávkou, proto zůstane firma zavřená déle.

Letos chce automobilka investovat víc než 180 milionů eur (asi 4,5 miliardy Kč) do nových technologií se zaměřením na rozšíření kapacity výroby. V plánu je je stavba tří nových hal pro skladování, logistiku a další výrobní operace. Firma kvůli tomu přijme až 1000 nových zaměstnanců.

Od 1. ledna 2021 převezme společný kolínský závod Toyota, i poté se zde budou vyrábět auta všech tří značek. Výrobu navíc doplní nový model Toyota Yaris, především kvůli tomu firma investuje do rozšíření závodu. Z linky zde budou sjíždět auta s benzinovým a hybridním pohonem.

Továrny zavře celý koncern

Také mateřská skupina Volkswagen zavře na dva až tři týdny své evropské závody. Největšího výrobce aut na světě k tomu vede pandemie způsobená koronavirem a s ní související odbytové potíže. Poslední směna ve většině provozů bude tento pátek.

„Vzhledem k významnému zhoršení odbytu a zvýšené nejistotě, co se týče dodávek dílů do našich závodů, zastavíme v nejbližší době výrobu v závodech, které provozují značky koncernu,“ uvedl šéf automobilky Herbert Diess.

Ke konci týdne se podle něj výroba zastaví ve španělských závodech, v portugalském městě Setubal, dále v Bratislavě a v italských provozech Lamborghini a Ducati. Většina německých a evropských závodů Volkswagenu se začne připravovat na pozastavení výroby na dva až tři týdny, uvedl koncern.

Provoz ve svém závodě v Maďarsku od pondělí zastaví také výrobce luxusních vozů Audi, který je rovněž součástí koncernu Volkswagen. Rozhodl se tak v reakci na oznámení skupiny. „To opatření ovlivní závody Audi v Ingolstadtu, Neckarsulmu, Bruselu, dále v Mexiku a v maďarském Györu,“ dodala automobilka.

Závody skupiny Volkswagen v Číně provoz naopak znovu zahájily. Výjimkou jsou závody ve městech Čchang-ša a Urumči.

V pondělí oznámil dočasné uzavření svých evropské závodů, včetně továrny ve slovenské Trnavě, francouzský výrobce automobilů PSA. Téhož dne o přerušení provozu ve většině závodů informoval rovněž italsko-americký konkurent Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Odstávky mají u obou automobilek trvat do 27. března.

Volkswagen je největším výrobcem aut na světě, skupina vlastní celkem 12 značek. Patří mezi ně značky osobních automobilů Volkswagen, Audi, Seat, Škoda, Bentley, Bugatti, Lamborghini a Porsche, značky nákladních aut MAN a Scania a rovněž užitkové vozy Volkswagen a motocykly Ducati.

Zastavení ovlivní i dodavatele

Zastavení výroby ve Škodě Auto kvůli epidemii koronaviru se dotkne také například společnosti Aramark, která zajišťuje firemní stravování. Některé firmy zatím spoléhají na jiné odběratele. Automobilka odstaví všechny své závody ve středu ve 22:00, ve firmě jsou již dva potvrzené případy nákazy koronavirem. Uzavření evropských závodů v úterý kvůli odbytovým potížím oznámila mateřská firma Volkswagen.

Zásadní dopad by situace měla na strojírenský holding Motor Jikov Group, který má v Českých Budějovicích a Soběslavi asi 850 kmenových zaměstnanců. Volkswagen tvoří díky dodávkám pro Scanii asi čtvrtinu tržeb. Výrobně jde do koncernu přes pětinu produkce. „Scania ve Švédsku, což je největší podíl odběrů, řeší situaci dnes. Dopad by byl velmi zásadní. Museli bychom odpovídajícím způsobem výrobu snížit, případně zastavit,“ řekl ČTK ředitel pro strategický obchod Motoru Jikov Group Jiří Slíva.

Společnost dodává hlavně hliníkové komponenty, tedy vysokotlaké odlitky pro spalovací motory, převodovky a příslušné periferie. Objem činí podle Slívy průměrně 180 000 kusů za měsíc. „Dodáváme ale do čtyř závodů, kdy jeden je v Jižní Americe. Je otázka, zda by byly zavřené všechny, nebo jen některé,“ dodal. Holding měl předloni tržby zhruba 1,7 miliardy korun.

„Škoda Auto patří mezi naše významné zákazníky a určitě se nás její uzavření výroby nějakým způsobem dotkne. V současné době nejsme schopni určit do jaké míry a na jak dlouho. Otázkou také je, jak se bude vyvíjet situace v automobilkách v dalších zemích Evropy, kde počet nakažených koronavirem stoupá, tedy především ve Francii, Španělsku a také Německu. Dá se předpokládat, že se nás tamní vývoj týkat bude. Do jaké míry ale nejsme schopni nyní odhadnout. Na tuto eventualitu se ale vedení firmy připravuje,“ řekl v úterý ČTK Luděk Steklý, generální ředitel AGC Automotive Czech. Firma v Chudeřicích na Teplicku zaměstnává přes 2400 lidí, jde o jeden z největších závodů na výrobu autoskel v Evropě.

Strakonická strojírenská firma ČZ, která zaměstnává 1160 lidí a dodává 80 procent výrobků pro automobilový průmysl, zatím přímé dopady neočekává. „Nejsme nějakým velkým dodavatelem Volkswagenu, není to hlavní zákazník,“ řekl ČTK mluvčí ČZ Jan Pěnkava.

Táborská firma Brisk, která vyrábí zapalovací svíčky a snímače, jež ovlivňují vstřikování paliva do motoru, zatím kvůli zastavení výroby koncernu Volkswagen produkci neomezí. Pro Volkswagen dodává větší část výrobků, vyváží ale do 75 zemí. Svíčky do starších vozů budou potřeba i nadále. ČTK to v úterý řekl majitel Brisku a předseda představenstva firmy Mojmír Čapka. Firma zaměstnává asi 520 lidí.

Společnost Kiekert, která vyrábí zámkové systémy do aut, situaci sleduje. Generální ředitel firmy Petr Kuchyňa ČTK řekl, že aktuálně nemá na jejich výrobu vliv. „Máme zákazníky po celé Evropě i ostatních kontinentech,“ uvedl. Společnost patří německému koncernu.

Firma Chropyňská strojírna z Chropyně na Kroměřížsku dodává do Škody Auto svařovací linky na karoserie a montážní linky na kompletaci celých vozidel. Podle předsedy představenstva podniku Františka Kudely by dočasné zastavení výroby v automobilce nemělo mít na strojírnu výrazný vliv. „Nejsme dodavateli dílů, ale výrobních linek. Teď (ve Škodě Auto) děláme úpravy na svařovacích linkách i na montážních linkách. Pokud nás pustí do fabriky, tak problém nebudeme mít žádný,“ řekl v úterý ČTK Kudela.

Společnost Borgers CS, výrobce textilií a výlisků pro automobily se čtyřmi závody na Rokycansku, dopady kroku Škody Auto teprve analyzuje. „Nechceme to zatím komentovat,“ řekl Vladimír Pašek. Firma má podle něj široké portfolio zákazníků a Škoda není zásadním odběratelem.

Výrazně se přerušení výroby ve Škodě nedotkne ani Okuly Nýrsko, výrobce plastových výlisků. Firma se snažila připravit na předpokládanou krizi automobilového průmyslu, produkce autodílů během tří let výrazně klesla na 18 procent z 600milionového obratu. „Pro nás už je to okrajový segment,“ řekl předseda představenstva Jan Motlík. Společnost se přeorientovala na elektrotechniku a ostatní segmenty, které v  úterý tvoří asi 70 procent.

Společnost Aramark, která zajišťuje firemní stravování ve všech závodech automobilky Škoda Auto, nechystá kvůli zastavení výroby ve Škodě hromadné propouštění. Zaměstnanci dostanou mzdy v řádném termínu, sdělila ČTK za Aramark Martina Riegerová. Aramark podle generálního ředitele Vladimíra Staňka plně podporuje rozhodnutí Škody Auto a považuje ho za správné. „Konkrétní situaci zaměstnanců řešíme ve spolupráci s odborovou organizací a samozřejmě máme přiměřené rezervy na to, abychom tuto komplikovanou situaci přečkali,“ řekl Staněk.

Autor: