16. května 2016 7:23 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Volkswagen začne v Česku svolávat první vozy kvůli Dieselgate

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Logo společnosti Volkswagen. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Logo společnosti Volkswagen. | foto: Reuters

PRAHA Koncern Volkswagen v pondělí začne v Česku svolávat do servisů první vozy s naftovými motory, které kvůli úpravě softwaru dokázaly při měření emisí vykazovat lepší výsledky než v provozu. Akce je reakcí na takzvanou aféru Dieselgate, která propukla loni na podzim v USA. Tuzemští majitelé aut postupně dostanou dopis s návodem, jak postupovat. Koncern v Česku nejprve svolá některé modely Volkswagenu, Audi a Seatu, škodovky přijdou na řadu později.

Skandál Volkswagenu

Skandál vypukl loni v září, když americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila koncern Volkswagen, že jeho turbodieselové motory pod typovým označením EA 189 ve verzi Euro 5 jsou schopné obcházet homologační emisní měření. Řídicí jednotka rozpozná, když se vůz podrobuje emisnímu testu, a přejde na ekologický režim, při kterém vůz produkuje výrazně nižší množství oxidů dusíku.

V Česku bude do servisů povoláno asi 58 tisíc vozů Volkswagen, Audi a Seat a přibližně 106 tisíc škodovek. Servisní zásah bude v závislosti na modelu vozidla trvat 30 až 60 minut a bude bezplatný. Náklady platí Volkswagen.

Pro úsporu času budou moci majitelé aut zásah spojit s plánovanou pravidelnou inspekcí nebo jiným úkonem v servisu. Akce nebude pro majitele aut povinná, i když podle záměru ministerstva dopravy by mělo do servisů zamířit alespoň 80 procent vozů.

Aktualizace softwaru

Motorům 1.2 TDI, 1.6 TDI a 2.0 TDI bude aktualizován software řídicí jednotky. U motoru EA 189 o objemu 1,6 litru bude navíc před senzor hmotnosti vzduchu do sacího potrubí dodatečně namontován usměrňovač proudění vzduchu. Cílem těchto technických opatření je, aby spotřeba paliva, výkonové parametry i hodnoty emisí oxidu uhličitého zůstaly beze změny.

Vozy s motorem typu EA 189 plnícím Euro 5 se už v Evropě neprodávají. Celkově jsou ale problematické motory namontovány v 11 milionech aut koncernu Volkswagen po celém světě, z toho je asi 1,2 milionu škodovek.

ČTK
  • 0Diskuse