16. února 2019 16:00 Lidovky.cz > Byznys > Auto

Výběr auta přes počítač je čím dál snazší. Návštěva dealera většinou bývá už jen formalitou

Nové auto si stále častěji vybírají zákazníci na internetu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové auto si stále častěji vybírají zákazníci na internetu. | foto: Shutterstock

PRAHA Digitální svět je čím dál důležitější a platí to i pro takovou situaci, jako je výběr nového automobilu. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti Kantar TNS a interních dat české pobočky internetového gigantu Google.

Internet tak podle nich při vyhledávání nového auta loni využilo 94 procent zákazníků, přičemž online začíná celý nákupní proces nejčastěji – v 55 procentech případů. Celých 30 procent lidí začíná skutečně klasickým vyhledáváním informací ve vyhledávačích. A 59 procent zákazníků z 500 respondentů průzkumu Kantar TNS pak dokončilo nákup nového vozu do dvou měsíců od prvotního impulzu.

Čím dál důležitější roli přitom v tomto ohledu hrají chytré telefony. Vloni poprvé podle dat Googlu předčilo vyhledávání automobilových témat z mobilních telefonů počet hledání z klasických počítačů. Že využilo vyhledávání informací na mobilním zařízení, pak v průzkumu Kantar TNS přiznalo 55 procent respondentů.

Vyhledávače, web a video

Tři nejdůležitější zdroje informací při rozhodování o koupi nového auta jsou digitální. Jde v první řadě o samotné vyhledávače, pak o oficiální webové stránky automobilek a třetí je online video.

Video využilo podle průzkumu na 70 procent zákazníků, nejoblíbenější je u nich videoprohlídka samotného automobilu, následují pak videotesty a recenze vozů od třetích stran. Pro automobilky je velmi zajímavé to, že tři čtvrtiny z těch zákazníků, kdo se podívají na video, následně provedou některou z akcí, která s nákupem vozu souvisí. Nejčastěji zamíří na stránky dealera nebo si vyžádají cenovou nabídku, následuje použití konfigurátoru a domluva testovací jízdy.

Vzhledem k tomu, že zatím existuje jen málo možností, jak následně samotné auto přímo online i pořídit, je návštěva dealera pro zákazníky téměř povinná. I během ní ale zákazníci typicky pokračují ve vyhledávání informací skrze své mobilní telefony, činí tak 58 procent z nich. Zákazníci si tak vlastně neustále ověřují, zda jim dealer skutečně dává tu nejlepší nabídku.

Vůz jako odměna i nutnost

Průzkum Kantar TNS tak ukazuje, jaké impulzy vedou ke koupi nového auta. Nejčastějším důvodem je zlepšení finanční situace, zákazníci si tedy kupují nová auta vlastně jako odměnu. A to v téměř třetině případů (32 procent).

Dalším zásadním impulzem pro pořízení nového vozu je narození potomka (13 procent) nebo třeba i nové zaměstnání (12 procent). Následují zdravotní či věkové důvody (sedm procent) a vytvoření společné domácnosti (šest procent).

Více než polovina ze zákazníků, kteří si pořídili nové auto, tak učinila poprvé. Naopak z těch, kdo už kupovali nové auto opakovaně, jich téměř polovina nezůstala věrná značce svého předchozího vozu.

Při výběru nového auta zákazníci podle všeho dovedou docela výrazně měnit názory. Z průzkumu vyplývá, že 15 procent zákazníků sice mělo představu o značce svého vozu, ale nakonec koupili vůz jiné značky. Plných 57 procent zájemců přitom není v počátku vůbec rozhodnutých, jaké auto chtějí, osm procent ani netuší, ve které kategorii by měli začít vybírat.

V samotném výběru konkrétního vozu pak zákazníkům hodně pomáhá konfigurátor na webových stránkách automobilek. Využilo ho 65 procent zájemců o nové vozy – a drtivá většina znich následně zakoupila víceméně stejný vůz, jako si určila v konfigurátoru. Pouhých 15 procent zákazníků své rozhodnutí nakonec změnilo.

"Byla to náhoda?" a další otázky, které nikdy nepokládejte těhotným
"Byla to náhoda?" a další otázky, které nikdy nepokládejte těhotným

Nedávno jsme s kámoškami u lahve Pálavy spontánně otevřely téma – jak jsme prožívaly naše „nejšťastnější období v životě ženy“. Jak hodin přibývalo a vínka ubývalo, dospěly jsme k překvapujícímu zjištění.

Najdete na Lidovky.cz