Úterý 2. června 2020svátek má Jarmil 20 °C oblačno Předplatné LN
Lidovky.cz > Byznys > Auto

Výběr auta přes počítač je čím dál snazší. Návštěva dealera většinou bývá už jen formalitou

Nové auto si stále častěji vybírají zákazníci na internetu. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Nové auto si stále častěji vybírají zákazníci na internetu. | foto: Shutterstock

PRAHA Digitální svět je čím dál důležitější a platí to i pro takovou situaci, jako je výběr nového automobilu. Alespoň to vyplývá z průzkumu společnosti Kantar TNS a interních dat české pobočky internetového gigantu Google.

Internet tak podle nich při vyhledávání nového auta loni využilo 94 procent zákazníků, přičemž online začíná celý nákupní proces nejčastěji – v 55 procentech případů. Celých 30 procent lidí začíná skutečně klasickým vyhledáváním informací ve vyhledávačích. A 59 procent zákazníků z 500 respondentů průzkumu Kantar TNS pak dokončilo nákup nového vozu do dvou měsíců od prvotního impulzu.

Čím dál důležitější roli přitom v tomto ohledu hrají chytré telefony. Vloni poprvé podle dat Googlu předčilo vyhledávání automobilových témat z mobilních telefonů počet hledání z klasických počítačů. Že využilo vyhledávání informací na mobilním zařízení, pak v průzkumu Kantar TNS přiznalo 55 procent respondentů.

Vyhledávače, web a video

Tři nejdůležitější zdroje informací při rozhodování o koupi nového auta jsou digitální. Jde v první řadě o samotné vyhledávače, pak o oficiální webové stránky automobilek a třetí je online video.

Video využilo podle průzkumu na 70 procent zákazníků, nejoblíbenější je u nich videoprohlídka samotného automobilu, následují pak videotesty a recenze vozů od třetích stran. Pro automobilky je velmi zajímavé to, že tři čtvrtiny z těch zákazníků, kdo se podívají na video, následně provedou některou z akcí, která s nákupem vozu souvisí. Nejčastěji zamíří na stránky dealera nebo si vyžádají cenovou nabídku, následuje použití konfigurátoru a domluva testovací jízdy.

Vzhledem k tomu, že zatím existuje jen málo možností, jak následně samotné auto přímo online i pořídit, je návštěva dealera pro zákazníky téměř povinná. I během ní ale zákazníci typicky pokračují ve vyhledávání informací skrze své mobilní telefony, činí tak 58 procent z nich. Zákazníci si tak vlastně neustále ověřují, zda jim dealer skutečně dává tu nejlepší nabídku.

Vůz jako odměna i nutnost

Průzkum Kantar TNS tak ukazuje, jaké impulzy vedou ke koupi nového auta. Nejčastějším důvodem je zlepšení finanční situace, zákazníci si tedy kupují nová auta vlastně jako odměnu. A to v téměř třetině případů (32 procent).

Dalším zásadním impulzem pro pořízení nového vozu je narození potomka (13 procent) nebo třeba i nové zaměstnání (12 procent). Následují zdravotní či věkové důvody (sedm procent) a vytvoření společné domácnosti (šest procent).

Více než polovina ze zákazníků, kteří si pořídili nové auto, tak učinila poprvé. Naopak z těch, kdo už kupovali nové auto opakovaně, jich téměř polovina nezůstala věrná značce svého předchozího vozu.

Při výběru nového auta zákazníci podle všeho dovedou docela výrazně měnit názory. Z průzkumu vyplývá, že 15 procent zákazníků sice mělo představu o značce svého vozu, ale nakonec koupili vůz jiné značky. Plných 57 procent zájemců přitom není v počátku vůbec rozhodnutých, jaké auto chtějí, osm procent ani netuší, ve které kategorii by měli začít vybírat.

V samotném výběru konkrétního vozu pak zákazníkům hodně pomáhá konfigurátor na webových stránkách automobilek. Využilo ho 65 procent zájemců o nové vozy – a drtivá většina znich následně zakoupila víceméně stejný vůz, jako si určila v konfigurátoru. Pouhých 15 procent zákazníků své rozhodnutí nakonec změnilo.

Premium

Bubeník z Mandrage: Víťa sebral odvahu, kterou nikdo z nás nenašel a rozsekl to

Matyáš Vorda | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Na bicí hraje od svých devíti let. V deseti s kamarádem Víťou Starým založil kapelu Mandrage, která se za devatenáct...

Premium

Android Auto a CarPlay v každém autě. Poradíme vám, jak na to

ilustrační snímek | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Chcete používat oblíbenou navigační aplikaci na displeji v autě místo telefonu? Přečtěte si, jak to udělat a neutratit...

Premium

Leoš Mareš: Není to jen o talentu, ale o schopnosti si peníze udržet

Leoš Mareš by mohl získat titul syn roku. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy

Krach, zhroucení, deprese, obavy o budoucnost a pátrání po smyslu vlastní existence. To jsou emoce, které v těchto...

Pronájem bytu 2+kk, 43 m2 - Čáslav - Nové Město
Pronájem bytu 2+kk, 43 m2 - Čáslav - Nové Město

R. Těsnohlídka, Čáslav - Čáslav-Nové Město, okres Kutná Hora
9 000 Kč/měsíc