Tuto zvláštní výzkumnou činnost Volvo ve skutečnosti provozuje déle. Reálné bouračky firma zkoumá od roku 1966, kdy začala přední sedadla všech svých modelů standardně vybavovat tříbodovými bezpečnostními pásy – v roce 1958 patentovaným vynálezem svého konstruktéra jménem Nils Bohlin.
Chtěla si totiž udělat obrázek o jejich účinku při skutečných nehodách, jestli má tato novinka vůbec smysl. A zjistila, že pásy snížily množství zranění o padesát procent. Čtyři roky poté, co provedla tento výzkum, založila své nové oddělení.
Za čtyři dekády byl tým této zvláštní divize svědkem přes čtyřiceti tisíc nehod a vypracoval zhruba 2100 podrobných analýz, z nichž vznikla velmi obsáhlá databáze. Získané poznatky značka využívá při vývoji svých nových bezpečnostních zařízení.
Dnes má Volvo pro podobné případy vypracovaný systém. Pokud se stane vážná dopravní nehoda ve stokilometrovém okruhu švédského města Göteborg (sídla automobilky) a jedním z aktérů je automobil značky Volvo, pohotovostní ústředna vysílá bezpečnostní tým na místo činu. Kdykoliv, ve dne i v noci. Pokud jsou možnosti omezené, pošle alespoň jednoho svého člověka.
Nejbezpečnější i nejnebezpečnější auta
Automobilka má domluvu s policií, která pokud možno pozdrží jakýkoliv pohyb s nabouranými vozidly, než přijedou technici Volva. Když ano, zpracují studii na základě zdokumentovaných měření a fotografií, navíc dosvědčenou samotnými policisty. Leckdy se jim poštěstí vyzpovídat i samotné účastníky nehody, pokud jsou toho schopni a ochotni.
Oddělení má dva hlavní úkoly. Předně zjišťuje, jak fungují nové bezpečnostní systémy ve skutečnosti a jakými způsoby jsou účastníci nehod zraněni. Druhou hlavní činností je práce na statistice typů nehod, které se přihodí nejčastěji.
Díky ní si může automobilka stanovit priority v tom, jaké bezpečnostní prvky jsou potřeba nejvíce, a přizpůsobit tomu vývoj svých budoucích modelů. A nejspíš také specifikace těch současných.
Počítat musí každý, i Volvo. Zvláště nyní, když je vlastní Číňané. Je to paradoxní: automobilka posedlá bezpečností patří Zhejiang Geely Holding Group, největšímu čínskému automobilovému výrobci, jehož původní auta jsou světoznámá svou nebezpečností.