Snaha ochránit evropský automobilový průmysl před invazí čínských automobilek cly ve výši až 37,6 % schytala kritiku i od samotných výrobců aut. „Nepotřebujeme zvyšovat obchodní bariéry. V duchu myšlenek Světové obchodní organizace bychom měli pracovat na odstranění takových bariér,“ komentoval zavedení cel šéf skupiny Mercedes Ola Källenius.
Proti clům se obecně hlasitěji postavili kapitáni německých automobilových koncernů, zatímco zástupci dalších automobilek vyčkávali nebo cla nekomentovali.
Evropské automobilky pokulhávají, ohrožují je čínští výrobci. Jaká se rýsuje budoucnost? |
Ovšem na národních úrovních je jasné, že zatímco Německo se cly nesouhlasí, země jako Francie, Itálie nebo Španělsko na ně mají pozitivní názor: „Evropa se musí bránit, pokud jsou naše firmy poškozovány a nekonkurují si za rovných podmínek,“ zaznělo například ze španělského ministerstva hospodářství.
Volné továrny
Jenže ať už je politický názor na cla jakýkoli, zdá se, že na samotné tarify v drtivé většině případů nejspíš ani nedojde. Kromě toho, že čínské automobilky přivezly před zavedením cel významnou zásobu aut, se teď dívají po možnostech výroby aut přímo v Evropě tak, aby se clům vyhnuly.