Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Největší nouze je kvůli válce o kabely, zní ze Škody Auto. Ve druhé půlce roku odezní nedostatek čipů

Ekonomika

  10:42
Ve druhé půlce roku odezní problém s nedostatkem polovodičových součástek. Kvůli výpadkům dodávek čipů přitom mladoboleslavská Škoda Auto vloni musela snížit produkci aut o 280 tisíc vozů. Opatrný optimismus nicméně brzdí válka na Ukrajině. Kvůli ní totiž firma přerušila výrobu ve dvou továrnách v Rusku. Z dlouhodobější strategie nicméně firma nesleví. Do roku 2030 chce prodávat v Evropě 50 až 70 procent aut čistě elektrických.

„Zásobování polovodiči se výrazně zlepší ve druhé polovině roku a na začátku roku 2023. Přesto ale do konce roku 2023 budou nějaké výkyvy nebo nedodávky pokračovat,“ uvedl Karsten Schnake, člen představenstva odpovědný za nákup. Automobilka se proto musí snažit zajistit dostatek součástek, aby mohla výrobu vozidel opět začít navyšovat. 

Ještě větší nejistotu něž zásobování polovodiči vzbuzuje budoucnost trhů v Rusku, které je kvůli válce stižené sankcemi a na okolních trzích, kterých se konflikt rovněž dotýká.   Škoda Auto v souvislosti s útokem na Ukrajinu už dříve oznámila ukončení produkce aut v ruských závodech v Kaluze a Nižném Novgorodu stejně jako ukončení dodávek osobních aut do Ruska. Celkem vloni z továren škodovky k řidičům putovalo zhruba 878 tisíc vozů.

„Stále platíme lidem, přestože aktuálně nepracují,“ uvedl k výhledům na případné obnovení výroby v Rusku předseda představenstva Thomas Schäfer. Ujistil ale zároveň, že firma respektuje a bude respektovat uvalené sankce. Konflikt mimo jiné komplikuje výrobu modelů Kamiq a Scala. Důvodem je, stejně jako u elektrického Enyaqu, výpadek dodávek elektrických svazků od dodavatele ze západní Ukrajiny. 

V současnosti například škodovka nevyrábí svojí elektrickou vlajkovou loď - Enyaq iV. Podle Schnakeho by se výroba mohla obnovit po dvou týdnech od obnovení dodávek kabelů. to by se mělo stát v nejbližších dnech, protože ukrajinský výrobce už práce obnovil, Škoda navíc vyjednává s alternativním výrobcem mimo ohrožené území, který by mohl začít s dodávkami během tří týdnů. 

Všechny karty na elektroauta

Právě elektrické SUV Enyaq iV stojí podle vedení Škody Auto za celkovým zlepšením hospodaření společnosti v loňském roce. V Evropě se prodej elektrických vozidel zvýšil meziročně o 81 procent, což se odrazilo i na objednávkách tohoto prvního plnokrevného elektromobilu od Škodovky. 

Problémy s nedostatkem dílů a rostoucích cen kovů například niklu, hliníku, rhodia nebo mědi vykompenzovala společnost úspornými opatřeními a prodejem elektroaut s vyšší marží. „ Z hlediska lepšího cenového mixu jsme přesunuli pozornost do zemí s vyšší marží,“  uvedl člen představenstva pro oblast financí a IT Christian Schank. Rozjezd prodejů Enyaqu navíc pomohl firmě splnit uhlíkové cíle a vyhnout se tak pokutám. Nyní jsou flotilové emise škodovek tři gramy pod stanoveným limitem oxidu uhličitého na kilometr. 

I přesto ale skončilo loňské hospodaření automobilky z Mladé Boleslavi s vyšším ziskem než v roce 2020. Provozní zisk stoupl o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur (26,8 miliardy Kč). Přestože jde o významné oživení růstu ziskovosti, před vypuknutím pandemie dosahovala Škoda Auto ještě vyšších provozních výsledků. V předkrizovém roce 2019 například provozní zisk dosáhl 1,7 miliardy korun a tržby se vyšplhaly na 19,8 miliardy eur. Loňské tržby meziročně vzrostly o necelá čtyři procenta na 17,7 miliardy eur. 

Po úterní konferenci je rovněž jasné, že válka na Ukrajině ani doznívající koronavirová krize nijak nezměnily plány škody na postupné opouštění modelů se spalovacími motory směrem k elektromobilitě.  Podle Jahna totiž nemá smysl plánovat další vývoj spalovacích modelů ani u sportovních variant škodováckých vozů.  „nemyslím si, že budeme dělat ještě nějaké speciální modely do doby, než přejdeme na elektromobilitu. Když se posadíte do Enyaqu RS iV coupé, tak je to velmi emocionální vůz a není potřeba něco takového replikovat se spalovacími motory,“ uvedl Schäfer. 

Škoda podle něj k současnosti eviduje 115 tisíc objednávek elektrického SUV Enyaq, z nichž zhruba 50 tisíc bylo na světové trhy dodáno. Kromě SUV nedávno škoda představila variantu coupé, jejíž výroba by se měla rozeběhnout v momentě, kdy se obnoví přerušené dodávky kabelových svazků.  V přípravě jsou pak další tři elektrické modely od Škodovky. 

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.