Jiné právě probíhající výběrové řízení na elektrické vozy do terénu odhaduje zájem na 189 kusů. Z toho ale 171 aut chtějí pouhé čtyři zelenější úřady a státní organizace. Na všechny zbývající tak vychází 18 elektrovozů, což je čtyřikrát méně, než si objednávají srovnatelných naftových aut.
Například Agentura ochrany přírody a krajiny chce 26 naftových terénních vozů, žádný na benzin a dva elektrické.
„Zaměstnanci vyjíždějí do terénu velice často. Složení vozového parku proto odráží požadavky na provoz v terénu, dojezd, celkový nájezd v kilometrech a optimální provozní náklady,“ říká mluvčí agentury Lucie Záhorová.
Vozy na naftu tak vycházejí dobře i úřadům, které mají možnost čerpat na elektromobily dotace, a těm, které spadají pod ministerstvo životního prostředí. Jde ale i o různé například dětské domovy, kde se nedají předpokládat vysoké nájezdy ani časté vzdalování se z dosahu zásuvky – tedy o nasazení, v němž by už i dnešní elektrická auta měla obstát.
Zelené cíle Bruselu i české vlády očekávají, že budou lidé postupně více a více preferovat elektrické vozy a od roku 2035 bude možné rovnou zakázat prodej těch na benzin a naftu. Úřady by tak měly jít příkladem.
Státní nákupy aut ale ovlivňuje i nastavení jednotlivých kategorií.