Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Autonavigace: 11 otázek a odpovědí

  11:02
Navigační systémy jsou stále dostupnější, a s tím i rozšířenější. Přinášíme odpovědi na otázky, které mohou v souvislosti s GPS navigacemi vzniknout.

Navigace TomTom | foto: TomTomReprofoto

1 Na jakém principu navigace pracuje?

Navigace svoji aktuální polohu zanesou do elektronické mapy. Navigační přístroje určují svoji polohu prostřednictvím globálního systému GPS (Global Positioning System). Jedná se o soubor 24 družic kolujících 20,3 km nad Zemí. V případě, že navigační přístroj vidí alespoň tři satelity (mezi ním a satelitem nesmí nic být), dokáže pomocí trilaterace vypočítat polohu na Zemi. Platí, že čím více družic navigační přístroj vidí, tím je určení polohy přesnější. Právě přesností určení polohy se navigační přístroje mohou lišit.

Navigační přístroje mají mapu uloženou na pevném disku, paměťové kartě nebo DVD disku. Samotné navigování a vypočtení optimální trasy má na starosti elektronika přístroje, která je dalším prvkem, v němž se jednotlivé typy navigací od sebe značně různí (rychlostí, srozumitelností ovládání či samotným navigováním).

2 Mám si koupit navigaci zabudovanou v autě, nebo přenosnou?

Jako vždy, tak i v tomto případě platí, že každý z těchto systémů má svá pro a proti. Předností přenosných navigací je nižší cena (cca 10 krát), stejně tak jako možnost jejich používání i mimo automobil, například na kole nebo pro pěší túry. Také aktualizace mapových podkladů je snadnější. Další předností přenosných navigací jsou také různé doplňkové funkce - může totiž sloužit například buď jako hands-free sada (bluetooth), nebo třeba jako přenosný MP3 či videopřehrávač. Nevýhodou těchto zařízení je nutnost jejich instalace při každém usednutí do vozu.
Integrované navigační systémy jsou výrazně dražší, a tak jsou častěji k vidění v luxusnějších vozech. Jejich silnou stránkou je značně pohodlnější ovládání, většinou jejich rychlejší funkce, menší riziko odcizení (tedy nejde-li o integrovaný navigační systém vozů koncernu Volkswagen) a celkově lepší komunikace s okolními systémy vozu. Integrované navigace v každém okamžiku znají skutečnou rychlost vozu a například i úhel natočení volantu, takže dokáží navigovat i při jízdě v tunelech. U těchto systémů je velkou nevýhodou vysoká cena mapových aktualizací.

3 Kdo vyrábí mapové podklady?

Současné systémy používají v podstatě dvojici mapových podkladů nadnárodních společností TeleAtlas a Navteq. Samotné elektronické mapy vznikají přibližně čtvrt až půl roku. Hlavní silniční tahy jednotlivé společnosti projíždění přibližně jednou ročně.

4 Kolik stojí používání navigačního systému?

Navigování do cíle cesty je zdarma - používání celosvětového pozičního systému GPS je totiž pasivní a je pro uživatele zdarma. Jeho provoz je hrazen z poplatků započítaných v cenách GPS přístrojů. Do nákladů na provoz je potřeba kromě kupní ceny navigačního přístroje započítat mapové podklady. Ty jsou dražší u integrovaných navigací.

5 Je používání navigačních systémů v automobilu legální?

Používání navigačních systémů není v žádné evropské zemi zakázáno zákonem nebo dopravními předpisy. Jejich používání je proto legální. U přenosných systémů by mělo být dodrženo pravidlo, že by neměly řidiči vadit při výhledu.

6 Co je to funkce TMC a jak funguje?

Jde o systém dopravního zpravodajství, které některé rádia vysílají prostřednictvím kanálu RDS (ten například zobrazuje jméno stanice na displeji autorádia). Navigační přístroje (jsou-li pro jejich příjem vybaveny) tyto údaje zpracovávají a v případě, že je dopravní zácpa v plánované trase, upozorní na ni řidiče a případně navrhnou alternativní trasu.

7 Co se myslí pod pojmem dynamický navigační systém?

V současnosti jsou všechny nové navigace „dynamické“. Tímto pojmem je myšleno, že navigační systém dokáže dynamicky vypočítat optimální trasu například podle dopravní situace získané přes TMC (viz otázka 6), nebo při manuálním zadání zablokované silnice vpředu.

8 Mohu přenosné navigace používat i mimo auto?

Ano. Přenosné navigace lze používat nejen v automobilu, ale i mimo něj. Většina je totiž vybavena akumulátorem, který dovoluje po dobu několika hodin navigování i v přírodě nebo ve městě. Přenosné navigace si například umí zapamatovat konkrétní místo (třeba, kde máte zaparkované auto) a posléze vás k němu opět navést. Místo používání navigace je nejčastěji omezeno mapovými podklady, které jsou primárně určené pro použití v automobilech. Nicméně existují také specializované turistické nebo cyklistické navigace.

9 Co jsou to POI, někdy označované jako „body zájmu“?

Jedná se o místa, která jsou buď pevně zadána v mapových podkladech, nebo si je zadal uživatel. Pod označení POI (Points Of Interest - Body zájmu) jsou umístěné například služby související s provozem automobilu (čerpací stanice, servisy, parkoviště apod.), ale také třeba hotely, restaurace, nákupní střediska, sportovní centra, pamětihodnosti a mnoho dalších míst, která přijdou vhod při cestách v neznámých končinách. Jedním z bodů zájmů může být například i poloha vašeho bytu nebo kanceláře, případně jakékoliv jiné místo. Body POI si lze různě pojmenovávat a třídit, nebo u přenosných systémů posílat známým (například polohu chaty, na kterou jste je pozvali).

10 Jak se pohybují ceny přenosných a integrovaných navigací?

Ceny přenosných navigací se pohybují od čtyř do 15 tisíc korun za nejvyspělejší systémy.

Ceny integrovaných navigací jsou o řád vyšší.
Začínají na částkách 30 tisíc korun, ale vyspělejší systémy stojí kolem 70 tisíc korun. V případě integrovaných navigací je potřeba ve většině případů samostatně kupovat mapy. Cena mapy Evropy může být i kolem pěti tisíc korun. Součástí přenosných navigací oficiálně prodávaných v České republice jsou většinou mapové podklady pro střední Evropu.

11 Mohu se na navigaci vždy spolehnout?

Vždy se samozřejmě spolehnout nelze. Nejčastěji bývá s navigacemi problém kvůli zastaralým mapovým podkladům, které nemusejí odpovídat realitě.

Cílem všech je realita

Ještě před několika roky byla navigace v Evropě luxusním zbožím. Dnes je věcí každodenního používání. Vývoj se ale nezastavuje a neomezuje pouze na stále propracovanější mapové podklady. Stále vyspělejší jsou také navigační přístroje. To přitom neplatí pouze pro ty přenosné, ale také pro integrované systémy. Jaké jsou tedy nejnovější trendy?
 Zajímavou novinkou na poli přenosných navigací je zařízení Blaupunkt TravelPilot 700, které přináší nejen novinky v navigování samém, ale současně je také multimediálním osobním zařízením. Obsahuje totiž audio- i videopřehrávač, rádio, digitální televizi, stejně tak jako možnost prohlížení internetu a e-mailů přes přípojné body wi-fi.

Tato navigace je na své zadní straně vybavena kamerou, která snímá prostor před vozem. Tento obraz následně zobrazuje na displeji a přímo na něm řidiči ukazuje šipkami konkrétní ulici, do níž je potřeba odbočit. Porozumění navigačním příkazům je tak opět o něco snazší.

Pevný disk a výkon pro integrované přístroje
Nejnovější integrované navigace jsou vybavené velmi výkonnou elektronikou, která umožňuje kromě klasického a trojrozměrného zobrazení mapy také předvést skutečný reliéf krajiny se stínováním ukazujícím výškové rozdíly. Některé systémy navíc umožňují vytipování si zastávek s podmanivými výhledy. Integrované navigace využívají propojení s okolními systémy vozu - zejména potom telefonem - a dokážou tak na přání okamžitě on-line zjišťovat nejrůznější informace týkající se jakéhokoliv místa na mapě. Součástí kombinace navigacetelefon jsou také telematické služby nabízející nejen podporu v podobě rezervace hotelů nebo letenek, ale současně zajišťující i rychlé přivolání pomoci například v případě nehody.

Nejnovější systémy umožňují i nahrávání tras cesty do vozu přímo z domácího počítače, stejně tak jako další možnosti postavené na propojení navigace a internetu.