130 let

Banka | foto: Alžběta Jungrová, Lidové noviny

Banky otevřou desítky poboček

Ekonomika
  •   9:57
PRAHA - Stále méně Čechů chodí kvůli platbám či zjištění, kolik peněz jim zbývá na kontě, do banky. Mezi klienty tuzemských finančních domů roste totiž obliba ovládání účtů pomocí internetu či telefonu z domova anebo kanceláře. I přesto se v Česku neustále rozšiřuje pobočková síť jednotlivých bankovních domů.
A banky navíc tvrdí, že to není „cesta proti proudu“. Celkem sedm z největších v tuzemsku působících bank provozuje asi patnáct set poboček. Většina z nich navíc na letošní rok chystá rozšíření své pobočkové sítě. Nejvíce filiálek provozuje Česká spořitelna, a to celkem 637. Jako jedna z mála však spořitelna nehodlá svou pobočkovou síť nijak výrazně měnit. „Ať jde o otevírání či zavírání stávajících poboček,“ konstatuje Kristýna Havligerová ze spořitelny. Naopak zřejmě nejvíc přibude nových míst pro klienty Komerční banky. „V roce 2006 plánujeme otevřít 25 poboček, z toho v regionech mimo Prahu až deset,“ říká mluvčí KB Romana Kubálková.

Je osobní kontakt nutný?
Dohromady se v tuzemsku do konce roku objeví přes padesát nových poboček, které otevřou právě Komerční banka, ale také GE Money Bank, ČSOB, Živnobanka či Raiffeisenbank. Náklady na otevření jednoho nového kontaktního místa pro klienty bank přitom šplhají do milionů korun. „Záleží především na lokalitě a velikosti, ale výdaje se pohybují zhruba okolo 15 milionů korun,“ přiznává mluvčí Živnobanky Ivo Polišenský.

Podobnou výši nákladů uvádějí i ostatní finanční domy. Například Komerční banka odhaduje rozmezí mezi pěti až osmi miliony korun v závislosti na velikosti a místních podmínkách. I když se banky všemožně snaží přesvědčit lidi, aby ovládali své účty přes internet, pobočky si podle nich své místo zaslouží. „Není to běh proti proudu. Otevíráme pobočky v místech, kde nemáme zastoupení, nebo vidíme potenciál pro další růst,“ tvrdí Pavel Hejzlar z ČSOB s tím, že sice banka motivuje klienty k využívání elektronického bankovnictví, ale stále platí, že pro složitější operace vyžadují zákazníci osobní kontakt s pracovníkem banky.

Výběr místa zase podle Tomáše Kofroně z Raiffeisenbank závisí na atraktivitě a dopravní dostupnosti. V poslední době tak mnoho finančních domů obsadilo velká obchodní centra na okrajích velkých měst. Například GE Money Bank se po větších městech, především expanzi v Praze, chystá i do menších obcí v rámci celé České republiky.
Autoři: Lidové noviny
  • Vybrali jsme pro Vás