130 let
Novou podobu panenky Barbie s hidžábem, zvaná Hijarbie, vytvořila nigerijská...

Novou podobu panenky Barbie s hidžábem, zvaná Hijarbie, vytvořila nigerijská studentka medicíny Haneefa Adamová. | foto: Reprofoto Instagram Hijarbie

Dnes v LN

Barbie se poprvé zahalila do hidžábu. Vytvořila ji studentka z Nigérie

Ekonomika
  •   14:20
LAGOS - Je tomu 14 dní, kdy výrobce hraček Mattel provedl zásadní proměnu svého nejslavnějšího produktu – Barbie. Ikonická panenka je od té doby k mání s osmi různými odstíny pleti, 14 různými tvářemi, 22 účesy, 23 barvami vlasů, 18 barvami očí a třemi typy postav. Ani baculka Barbie ale zřejmě neučinila kulturně-politické korektnosti zadost, a tak vznikla panenka s muslimským šátkem hidžáb.

Hijarbie, jak je přezdívána, se stala hitem sociálních sítí. Není ovšem oficiálním výrobkem firmy Mattel, ale dílem čtyřiadvacetileté nigerijské studentky medicíny jménem Haneefa Adamová.

„Nikdy dříve jsem Barbie oblečenou v hidžábu neviděla, tak jsem se rozhodla založit účet na Instagramu a obléct Barbie do oblečení, které jsem vyrobila. Myslím, že je opravdu důležité obléct panenku stejným způsobem, jakým bych se oblékla já,“ řekla televizi CNN Adamová.

Barbie stárne a děti o ni stojí čím dál méně. Akcie i zisky Mattelu padají

Podle ní jde o skromnou panenku, která může být muslimským dívkám správným vzorem. A zřejmě není jediná s tímto názorem. Reakce totiž jsou většinou pozitivní a Hijarbie na Instagramu rychle získala skoro 20 tisíc fanoušků. Na Facebooku a Twitteru její obrázky sdílejí tisíce dalších lidí. Objednávky panenky chodí z celého světa.

Nigerijská studentka proto plánuje uvést Barbie zahalenou od hlavy k patě i v dalších barvách pleti, naráží však na skutečnost, že v Nigérii nejsou panenky z nové kolekce k dostání. Musela je tedy objednat ze zahraničí, takže rozšíření kolekce pár dní potrvá.

„Myslím, že to je skvělý způsob, jak se pokusit dostat muslimskou identitu do světa a opravit některé mylné domněnky, které o mém náboženství panují,“ uvedla Adamová ke komentářům, že zahalování žen je formou útisku. Podle ní je to záležitost svobodné volby každé ženy.

Vliv na byznys i na děti

Hračkářská firma se k celé situaci zatím nevyjadřuje. Že Hijarbie může vzhledem k protiislámským náladám poškodit byznys Mattelu v některých částech světa, je ovšem nesporné. Přestože prodeje této panenky v posledních třech letech klesají kvůli sílící konkurenci ze strany společnosti Disney a dalších, stále jde o vlajkovou loď a symbol byznysu.

Panenky Barbie mají na děti velký vliv. Syndrom Barbie, kdy dívky touží po napodobení vzhledu a životního stylu této panenky, se už stal pojmem.

Britská studie z roku 2006 ukázala, že dívky hrající si se štíhlou Barbie vykazovaly mnohem méně sebevědomí a větší touhu po štíhlé postavě než dívky hrající si se silnějšími panenkami nebo nehrající si s panenkami vůbec.

Autor: Ondřej Vyhnanovský