130 let
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Statistika z bazaru: zájem o diesely neutuchá, drží se jich hlavně firmy

Ekonomika
  •   17:07
Prodeje automobilů na naftu pomalu klesají, pomáhá jim však ustálení cen nafty, uvedla společnost Aures Holdings, provozovatel sítě autocenter AAA Auto. Přestože vývoj cen pohonných hmot i tlak na ochranu životního prostředí nutí celou společnost snižovat poptávku po dieselových automobilech, poptávka po nich neklesá takovým tempem.

Na naftu jezdí 65 procent nově pořízených firemních vozů. Běžní zákazníci volí tento typ motoru v 46 procentech, živnostníci jen v 38 procentech. V posledních letech nejvíce klesla poptávka ze strany živnostníků, nejvěrnější jsou běžní zákazníci.

Podle analýzy prodejů Aures Holdings u firemních zákazníků došlo za posledních šest let k propadu prodejů dieselů pouze o 6,5 procenta. Oproti loňskému roku poptávka po nich dokonce stoupla.

„Nárůst cen paliv zvýšil tlak na sekundární trh a snížil poptávku po dieselových automobilech, a to nejvíce vloni se začátkem války na Ukrajině. V letošním roce u všech typů zákazníků poptávka opět klesá, ale již jen opravdu mírně. A to i díky tomu, že se ceny paliv opět ustálily a naftu lze v současnosti koupit levněji než natural,“ upozornil Petr Vaněček, provozní ředitel a člen představenstva skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.

Největšími fanoušky nafťáků jsou firemní zákazníci, kteří si tento typ vozu pořizují v 64,7 % případech. Oproti loňsku, kdy se poptávka vlivem nárůstu cen paliv snížila nejvýrazněji, přitom naopak mírně vzrostla.

Živnostníci upřednostňují benzinové automobily, dávají jim přednost až v 61 procentech. Zároveň u nich zájem o naftový pohon klesl v posledních šesti letech o 11,5 procenta. Běžní zákazníci jsou nejstálejší, diesel zakoupilo letos 46 procent zákazníků, během posledních let jde o pokles v řádu jednoho procenta.

„Živnostníci rozhodně nejsou nejméně náročnou skupinou zákazníků. Na jednu stranu pohon na všechna čtyři kola volí jen 16 % z nich, na druhou 42,7 % z nich vybírá auta s automatickou převodovkou. Tato skupina zákazníků nejčastěji kupuje kombíky (27,8 %) a SUV (26,1 %),“ zjistila analýza Aures Holdings. „29 % upřednostňuje vozy značky Škoda, 13,2 % Volkswagen a 7,8 % Ford. Nejprodávanějšími modely letošního roku jsou Škoda Octavia (8,9 %), Škoda Superb (7,1 %) a Škoda Kodiaq (5,2 %).“

Petr Vaněček uvádí, že firemní zákazníci i přes občasné výkyvy cen paliv považují dieselové vozy z dlouhodobého hlediska za nejvýhodnější. „I proto, že vozy využívají často zaměstnanci, kteří měsíčně urazí vysoký počet kilometrů,“ dodal. Firemní zákazníci a živnostníci podle něj častěji volí i pronájem vozidel, zejména kvůli snižování nákladů.

U firemních zákazníků došlo v průběhu let také o nejnižší snížení zájmu o tento druh paliva, a to za posledních šest let jen o šest a půl procenta. Oproti loňsku naopak poptávka opět mírně stoupla. Podobně jako živnostníci není ani tato skupina zákazníků AAA AUTO výrazným uživatelem pohonu na všechna čtyři kola, ale naopak ze 42,9 % kupují auta s automatickou převodovkou.

Firmy volí spíše hatchbacky, v 27 procentech případů. Kombíky jsou stejně jako vloni druhým nejprodávanějším typem vozu (24,1 %). SUV se u firemní klientely sesunula z loňského prvenství na třetí místo (22,4 %), ale v průběhu roku lze očekávat, že poptávka po nich opět stoupne. Nejprodávanější jsou jako u živnostníků Škodovky, jen s trochu jinými modely - Fabia (10,3 %), Škoda Octavia (5,8 %) a Škoda Superb (3,8 %).

Do čísel prodejů ojetin se podle analýzy výrazně nezapsaly elektromobily a hybridy. Může to být i relativně krátkou dobou jejich prodeje. S tím souvisí i jejich nízké zastoupení v autobazarech. V únoru bylo podle analýzy Aures Holdings v českých bazarech k dostání dohromady téměř 95 000 automobilů, z toho 1035 bylo na hybridní pohon a 533 čistě na elektřinu.

Přestože prodeje nových elektromobilů a hybridů postupně rostou, většina kupců stále upřednostňuje vozy se spalovacím motorem. Jak vyplývá z údajů Svazu dovozců automobilů, elektromobily v prvních dvou měsících tohoto roku tvořily zhruba 2,1 procenta prodejů osobních vozů, hybridy 17,5 procenta. Dohromady byl tedy podíl vozů na bateriový pohon 19,6 procenta.

Evropský parlament v únoru definitivně schválil nulové emise pro auta do roku 2035. Tou dobou by mělo být v členských zemích prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu.

„Počet živnostníků a firem, kteří v Áčkách nebo Mototechně kupují automobily, za posledních několik let stoupl na pětinu z celkového počtu devadesáti tisíc prodaných aut v celé skupině. Tito zákazníci kvůli pandemii i krizi spojené s válkou na Ukrajině více optimalizují své náklady, proto častěji nejen kupují ojeté vozy do své flotily, ale také si stále více vozy pronajímají,“ doplnil Petr Vaněček.

Autoři: ČTK, fdv
  • Vybrali jsme pro Vás