Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Bém teatrálně roztrhal návrh. Půlnoční metro se rušit nebude

Ekonomika

  15:41aktualizováno  17:02
PRAHA - Praha nebude letos omezovat rozsah a kvalitu MHD. Na tiskové konferenci to dnes řekl pražský primátor Pavel Bém (ODS). Podle pracovních návrhů měly být na začátku března zrušeny první i poslední spoje metra, jedna tramvajová linka a zhruba dvě desítky autobusových spojů.

Pavel Bém s roztrženým návrhem optimalizace MHD. foto: ČTK

"Pro hlavní město Prahu je naprosto nepřijatelné jakékoli snižování rozsahu a kvality městské hromadné dopravy. Nepřípustný je pro nás zásah do provozní doby metra i jakékoli omezení intervalů. Provoz metra i návazné autobusové dopravy bude zachován v dnešní podobě," uvedl Bém a před novináři roztrhal materiál, který změny v MHD navrhoval.

Pražský primátor ale připustil, že se letos cestující mohou dočkat některých drobných změn tam, "kde autobusy vozí vzduch". "Jedinými úpravami mohou být takzvané souběhy," poznamenal radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS).

Souběhem se rozumí trasa, kde souběžně jezdí více spojů, například tramvaj a autobus. Podle ředitele pražského dopravního podniku Martina Dvořáka by ale měly být výkony pouze přesouvány z míst, kde jsou spoje nevyužité do míst, kde jezdí plné.

Původní návrhy, které město sice neschválilo, ale byly projednávány s jednotlivými městskými částmi, vyvolaly vlnu kritiky. Proti omezením vystupovaly na sociální síti Facebook tisíce cestujících, kritizovaly je ale i některé městské části, opoziční politici nebo zaměstnanci pražského dopravního podniku. Do skupiny Jsem proti zrušení půlnočního metra se přidalo více než 29 000 uživatelů.

Změna se měla dotknout až 96 linek. V případě metra se zvažovalo omezení na začátku a konci provozu tak, že by první spoje projížděly centrem v 5:00, poslední pak o půlnoci, tedy asi o 20 minut dříve než v současnosti.

Rozšířilo by se také období, kdy vlaky jezdí v intervalu deset minut. Pokud by změna byla schválena tak, jak byla předkládána městským částem, zrušena by byla tramvajová linka 19, u tramvají číslo 7 a 11 by byl zaveden pásmový provoz. Desítky autobusů měly měnit trasu, přes dalších 20 linek mohlo být zrušeno.

Někteří lidé z pražského dopravního podniku práci organizace Ropid, která v Praze a okolí plánuje veřejnou dopravu, dlouhodobě kritizují. Upozorňují na to, že za poslední dva roky, kdy je vedením této městské organizace pověřen Pavel Procházka, se některé linky změnily třikrát i čtyřikrát. "Návrhům Ropidu chybí koncepce. Je to systém pokus omyl," řekl zdroj pražského dopravního podniku.

Autoři: ,