Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Ekonomika

Bývalí klienti Bohemia Energy požadují odškodné. Rekordní suma dosahuje 90 milionů korun

Uzavřená pražská pobočka Bohemia Energy foto: Michal Turek, MAFRA

Bývalí klienti skupiny Bohemia Energy a dalších alternativních dodavatelů, kteří ukončili činnost, si nárokují odškodné v průměrné výši 24 000 korun. Odpovídá to částce, o kterou musí ročně platit více u nových dodavatelů. Rekordmanem ve výši požadovaného odškodného je výrobní závod, u něhož rozdíl činí přes 90 milionů korun.
  12:56

Bývalým klientům nejen Bohemia Energy, ale i dalších padlých dodavatelů, pomáhá se získáním odškodného společnost KPS Advisory se svým projektem Peníze z Bohemky. Přihlásily se jí již tisíce bývalých klientů. Dnes o tom informovala mediální zástupkyně firmy Radka Háčková.

Většina bývalých zákazníků měla podle Háčkové v průměru nastavené zálohy na dodávky elektřiny a plynu v rámci běžné spotřeby v domácnosti zhruba na 3 000 korun s garancí výše plateb nejčastěji na 12 měsíců. „U nových dodavatelů, ke kterým museli po ukončení činnosti alternativních dodavatelů přejít, platí v průměru přes 5 000 korun. Ročně tak musí vynaložit zhruba 24 000 korun ročně navíc, což odpovídá jejich způsobené škodě a tedy nároku na odškodnění,“ uvedla Háčková.

Do projektu penizezbohemky.cz se podle ní během měsíce od spuštění přihlásilo 6 863 klientů a 98 firem. Naprostou většinu z nich tvoří bývalí zákazníci Bohemia Energy, dále pak společností Kolibřík energie a Lumius. Podle předběžného výpočtu, provedeného na základě již analyzovaných smluv a podkladů, může výše odškodnění již registrovaných klientů přesahovat částku 285 milionů korun.

„Doposud nejvyšší odškodnění si nárokuje výrobní závod, kterému náklady na elektřinu a plyn stouply o více než 90 milionů korun za rok,“ uvedla Háčková.

Podle Háčkové počet klientů narůstá a v poslední době také přibývá stále více klientů, kteří se původně obrátili na společnost LitFin. „Ale jelikož s nimi společnost vůbec nekomunikuje a mají proto obavu o svůj nárok, rozhodli se obrátit na nás,“ uvedla Háčková. Vyjádření společnosti LitFin ČTK shání, i tato firma tvrdí, že mají klienti nárok na odškodnění.

Veškeré služby v rámci projektu, včetně podání žalob i administrace případů, jsou pro všechny poškozené zákazníky bezplatné. Pouze v případě vyhraného sporu bude klientům firma účtovat deset procent z vymožené částky.

„Klienty ubezpečujeme, že veškeré náklady spojeny s jejich konkrétním případem budou hrazeny námi. I v případě neúspěchu tak klient nezaplatí nic. Veškerá rizika zkrátka přebíráme na sebe,“ uvedla Háčková.

KPS Advisory provedla analýzy smluv i vzniklé situace lidí, kterým jejich dodavatel předčasně ukončil dodávky energií. Firmy, které ukončily dodávky, nedodržely platné smlouvy. Poškození zákazníci by podle analýz KPS Advisory měli mít nárok na odškodnění v podobě rozdílu cen u původních dodavatelů a aktuálními cenami.

Skupina Bohemia Energy, největší uskupení alternativních dodavatelů energií v ČR, která dodávala energie zhruba 900 000 klientům, oznámila loni 13. října ukončení činnosti a dodávek elektřiny i plynu. Jako důvod uvedla extrémní růst cen energií na trzích.

Autoři: ,

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč