Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Boj o miliardy do posledního dechu. Kapsch žaluje stát a vyjednává s konkurencí od Kellnera

Ekonomika

  6:00
PRAHA - Firma Kapsch se snaží všemi prostředky udržet u mýtného byznysu. Žádá také pozastavení smlouvy pro konkurenta, kterému ale zároveň nabízí své služby.

Mýtná brána v Česku. foto: Martin AdamecMAFRA

Více než jednu dekádu vybírala rakouská firma Kapsch poplatky od kamionů a autobusů jedoucích po českých dálnicích. I ­poté, co o zakázku přišla, se snaží u tuzemského mýta udržet.

Česku hrozí miliardová arbitráž. Kapsch prohrál další bitvu o mýto, ale vzdát se nehodlá

Motivace je jasná: za správu dálničních poplatků zaplatí stát více než miliardu ročně.

Jenže lukrativní zakázku získala loni společnost CzechToll ze stáje mocné investiční skupiny PPF. Její vítězství posvětili i strážci férového trhu z antimonopolního úřadu. Právě na ten podle zjištění LN přistála ke Krajskému soudu v Brně žaloba podepsaná Kapschem. Ve výběrovém řízení nabídl vyšší cenu a skončil za CzechTollem druhý.

První kolo bez úspěchu

Jde o jeden z posledních pokusů, jak vytrhnout desetiletou smlouvu se státem z rukou firmy CzechToll. Kapsch vedle žaloby požádal soud o vydání předběžného opatření, které by zamezilo plnění smlouvy do doby, než padne rozsudek.

Mýtná brána v Česku.

Tuto žádost ale soud 19.­února zamítl. Zároveň však do rozhodnutí vetkl příslib, že případ rozhodne přednostně.

„Chceme, aby nezávislý soud prověřil, zda antimonopolní úřad nepochybil, když na přelomu léta a podzimu zastavil řízení o našich závažných námitkách proti mýtnému tendru, aniž je věcně přezkoumal,“ řekl k žalobě mluvčí Kapsche David Šimoník.

Firma, která v Česku monitoruje dálnice pomocí mýtných bran od roku 2007, ji podala v tichosti už 14. prosince. Teprve minulý týden se o ní prostřednictvím oficiálního vyrozumění dozvěděli ti, kterých se týká. Tedy lidé z Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

„Jedná se o žalobu na nezákonnost rozhodnutí předsedy úřadu v dané věci,“ sdělil Martin Švanda, mluvčí ÚOHS.

Aspoň díl ze superzakázky

Pro českou kasu je příjem z mýta nezanedbatelný. Loni vybral Kapsch 10,8 miliardy korun, za celou dobu fungování systému pak celkem 99 miliard. A dohodnutý díl z mýta pak samozřejmě skončí v kapse správci systému.

VÍCE K TÉMATU:

Poté co ÚOHS loni v září rozhodl, že konsorcium českého CzechTollu a slovenského SkyTollu se svým satelitním měřením zvítězilo oprávněně, se zdá, že provize poputuje právě tomuto dodavateli. Konkrétně pak 10,75 ­miliardy korun za deset let.

Jak ale LN zjistily, aspoň na část z těchto peněz by si rád sáhl i­poražený Kapsch. Své služby totiž nabídl CzechTollu patřícímu do portfolia nejbohatšího Čecha Petra Kellnera. Tedy té samé firmě, které se snaží na poslední chvíli zakázku uzmout. Manažeři Kapsche se dokonce poptávali i­na ministerstvu dopravy, zda by takto pikantní spojení nevadilo.

Rakouská firma chce využít toho, že za 12 let postavila funkční distribuční síť pro „krabičky“ do kabin kamionů, které komunikují s mýtnými branami. Má také technologické a softwarové zázemí či propracovanou kontrolu, zda projíždějící řidiči nešidí.

„Mýtné brány tvoří jen asi pětinu systému. Další součásti a činnosti jsou back office, kontrola a­ enforcement, logistika a distribuce, dohledové či informační centrum,“ popsal mluvčí Kapsche Šimoník. Podle něj je většina těchto služeb identická pro stávající i­nový systém. „Vítězné konsorcium je bude muset budovat na zelené louce,“ dodal Šimoník.

Krkolomná cesta k miliardám

CzechToll se k nabídce vyjadřovat nechtěl. „Dostáváme řadu nabídek od možných subdodavatelů. Jednotlivé nabídky ani případná jednání se subdodavateli nebudeme komentovat,“ odvětil jeho mluvčí Miroslav Beneš.

Smlouvu s ministerstvem dopravy má CzechToll podepsanou od loňského září a svůj satelitní systém by měl spustit nejpozději v­první den roku 2020.

Jeho cesta ke státní zakázce ale byla hodně krkolomná. V dubnu soutěž na mýto opanoval, ale o­měsíc později ji ÚOHS na základě stížností Kapsche zrušil. Nelíbilo se mu, že ministerstvo dopravy údajně neposkytlo uchazečům na elektronických nosičích stejné podklady. Lišit se měly desítky tisíc souborů.

Resort se ale odvolal a v září bylo vše jinak. ÚOHS rozhodl zcela opačně. V postupu ministerstva nenašel porušení zákona o veřejných zakázkách. Chyby se v soutěži zřejmě staly, ale poražené firmy tím nijak neutrpěly.

Autor: