Devítivagonovou soupravu britská vládnoucí dynastie využívá zejména při cestách po Británii, její provoz však monarchie vyhodnotila jako příliš drahý. Například dvoudenní únorová cesta vlaku mezi Londýnem a hrabstvími Gloucestershire a Staffordshire stála 44 tisíc liber (téměř 1,3 milionu korun).
Vlak byl oblíbeným dopravním prostředkem v dobách královny Alžběty II., při jejíchž oslavách zlatého a diamantového výročí byl intenzivně využíván. To ale bylo naposledy v 80. letech minulého století, píše web stanice BBC.
Za loňský a letošní rok zatím vyrazil podle záznamů královské rodiny pouze dvakrát, což vyvolává otázky, zda se náklady na údržbu a provoz vlaku vyplatí.
„Když jdeme kupředu, nemůžeme být svázáni minulostí,“ uvedl James Chalmers, který je zodpovědný za finanční záležitosti královské rodiny. Vlak je sice podle něj neopakovatelným symbolem milovaným lidmi a loučení s ním bude těžké, avšak čísla hovoří jasně.
Náklady na další cesty monarchů rostou, jen za 55 letů od loňského roku zaplatila Británie téměř 600 tisíc liber. Celkové cestovní výdaje pak převyšují minulé období mnohonásobně.
Britská královská rodina má podstatnou část příjmů ze státní dotace, která je určena na financování královniných oficiálních povinností, platy zaměstnanců a na údržbu paláců. Zatímco v období 2024 až 2025 dotace činila 86,3 milionu liber, v období 2025 až 2026 se má zvýšit na 132,1 milionu liber, píše BBC.
Důvodem jsou hlavně náklady na opravu hlavního královského sídla, Buckinghamského paláce. Část veřejnosti se přitom k rostoucím nákladům na fungování monarchie staví kriticky.