Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Budoucnost map je v elektronických médiích, tvrdí vydavatelé

Média

  6:00
BRNO - Jedině elektronická média mohou zastavit propad tržeb z prodejů tištěných map a atlasů. Karel Kršák, jednatel největšího českého výrobce turistických map společnosti SHOCart, však upozorňuje, že je potřeba se soustředit na větší než jen český trh. Dvě desetiletí se snažil vymýšlet inovace, které by prodejům klasických map pomohly, teď už však došly i jemu.
Hledání v mapě - ilustrační foto.

Hledání v mapě - ilustrační foto. foto: Shutterstock

Nabídka elektronických map včetně průvodců by měla do budoucna spočívat v tom, že zahraniční návštěvník si už doma stáhne mapu včetně průvodce. "Zaplatí za to třeba jeden dolar. Ale už to není tolik o kartografii jako spíš o matematických modelech. Najali jsme na to čtyři externí pracovníky, získali jsme i dotaci na inovace a snažíme se jít pomalu dopředu," řekl Kršák na brněnských veletrzích cestovního ruchu Regiontour a Go.

Plány map a automapy se prodávají nejméně

Na poklesy posledních šesti let bylo třeba reagovat. "Největší pokles přišel s nástupem krize. Zkombinovala se totiž s masivním nástupem map na internetu a s GPS. Tehdy jsme klesali o 20 až 30 procent ročně, teď je to pravidelně kolem deseti procent. Ještě větší pokles zaznamenaly plány měst a automapy, teď klesají kolem 30 až 40 procent ročně," podotkl Kršák. V roce 2007 měla jeho firma výkony okolo 65 milionů korun, v roce 2010 už jen 39 milionů a dále klesají.

"Myslím si, že mladá generace bude mapy využívat minimálně. Při turistice si lidi ještě rádi mapou otevřou a vidí souvislosti, ale na tabletech už je vidět poměrně velké území a za chvíli budou třeba ohebné a ještě lehčí," předpovídá Kršák. Pro nápady chodí i do zahraničí, i tak už se prý vyčerpal. Navíc upozornil na to, že ač sleduje světovou konkurenci, mají Češi mapy pro turistiku nejlepší a nejpropracovanější.

Zatímco ve druhé polovině 90. let a ještě po roce 2000 čelili vydavatelé turistických map silné konkurenci, dnes má SHOCart v kategorii cykloturistických map téměř dominantní postavení. Pro pěší turisty zůstaly na trhu ještě mapy vydávané Klubem českých turistů (KČT). Oba vydavatelé však mají společného distributora.

"V pěší turistice měl KČT po revoluci náskok díky podkladům z vojenských map. My jsme nastoupili několik let po nich a zatím jsou pořád před námi. Obsah je však prakticky stejný a lidé kupují mapy spíše ze zvyku. V době konkurenčního boje se totiž všichni snažili do map nacpat všechno," vysvětlil Kršák.

Autoři: ,