Středa 20. října 2021, svátek má Vendelín
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Dálnici na Písek má jako PPP projekt postavit a udržovat francouzské konsorcium. Nabídlo 16,5 miliardy

Ekonomika

  17:52aktualizováno  19:23
Praha - Část dálnice D4 by mělo formou PPP projektu postavit a následně provozovat konsorcium DIVia, které tvoří zahraniční firmy Vinci a Meridiam. Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká firma Eurovia. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy Kč.
ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Petr LundákMAFRA

Francouzské konsorcium ve složení VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS uspělo s cenově výhodnější nabídkou 16,55 miliardy korun, která představuje čistou současnou hodnotu budoucích plateb za dostupnost nových úseků. Druhou finální nabídku za 18,28 miliardy korun podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené čtyřmi společnostmi z Rakouska, Austrálie, Francie a Španělska.

Vítězné konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky přitom bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.

Lhůta pro podání námitek vyprší před Vánocemi. Pokud ministerstvo soutěž zdárně dokončí, smlouvu bude následně schvalovat vláda a Sněmovna. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.

S Francouzi v tendru spolupracovala společnost PwC, podle které jde o velký průlom při výstavbě tuzemské infrastruktury. „Vůbec poprvé se takto významný projekt svěří celý soukromé firmě s tím, že právě ona jako koncesionář nese velkou část rizik a stát ji za výstavbu platí až v době, kdy už lze dálnici využívat,“ připomněl Jan Brázda z PwC.

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti všechny pokusy o dálniční stavby formou PPP neuspěly.

Autor:

Váš syn bude žít jen pár týdnů. Zpověď matky zesnulého hokejisty Buchtely

Premium Přežít své dítě. Pro každého rodiče ta nejhorší představa. Teprve dvacetiletý hokejista Ondřej Buchtela zemřel loni v...

Test sluchátek: Z šesti novinek nás nejvíce nadchly ty nejlevnější

Premium Test zcela bezdrátových sluchátek přinesl docela neobvyklé překvapení: úplně nejlevnější model v celkovém hodnocení...

Jak se rodí sebevražda. Psychiatr Höschl nejen o schizofrenii a depresi

Premium Jak velká musí být síla, která člověka dožene k tomu, že si sám dobrovolně vezme život? Jaké jsou poslední myšlenky...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat