Úterý 15. října 2024, svátek má Tereza
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Čekací lhůty na novou Škodu Kodiaq se mohou protáhnout až na půl roku

Ekonomika

  21:04
PRAHA - Na novou Škodu Kodiaq budou zájemci zpočátku čekat výrazně déle, než je obvyklé u ostatních modelů značky. Čekací lhůty se mohou u nejžádanějších motorizací a výbav vyšplhat až na šest měsíců. U jiných modelů je to běžně deset až 12 týdnů.

Škoda Kodiaq v terénní verzi Scout má devatenáctipalcová kola z lehkých slitin. foto: Škoda Auto

Dodací lhůty kodiaqu prodlužuje to, že lidé stojí hlavně o verzi vozu v nejvyšší výbavě, kterou si mohou nechat upravit podle svého přání. Vyplývá to z informací prodejců a automobilky.

„Aktuální dodací lhůty se pohybují v řádu několika měsíců, u některých variant to může být i déle. To je však stále akceptovatelná doba s ohledem na náběhovou křivku vozu a fakt, že více než 90 procent vozů se objednává v individuální konfiguraci, na rozdíl od konkurenčních skladových vozů jiných značek,“ řekl Zdeněk Štěpánek z oddělení korporátní komunikace Škody.

Škoda eviduje tři dny před oficiálním zahájením prodeje 3000 objednávek na Kodiaq. Letos vyrobí ve svém závodě v Kvasinách na Rychnovsku zhruba 70 000 vozů, v dalších letech o 5000 více. Z dosud získaných objednávek vyplývá, že nejžádanější verzí bude vůz s motorem 2,0 TDI o výkonu 140 kilowattů s pohonem všech kol ve výbavovém stupni Style.

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq Scout.

„Tohle je nejlepší motor v naftě, který se dělá. Pro takto velké auto je naprosto dostačující a velmi žádaný,“ řekl prodejce východočeského Autocentra Barth Martin Bárta. Auto se prodává v rozmezí 670 000 do 1,2 milionu korun, kupci jsou zpravidla muži a firmy. Preferují dražší výbavu, například kožené potahy, nejčastěji si vybírají šedou metalízu.

Podle prodejců v Karlovarském kraji jsou nejdelší dodací lhůty právě u nejlépe vybaveného modelu Style. Zatímco Kodiaq v základní a střední výbavě jsou prodejci v kraji schopni dodat za sedm až devět týdnů od objednávky, na model Style se čeká zhruba 33 týdnů. První objednávky někteří prodejci přijali už v listopadu. Vedoucí prodeje mladoboleslavského autosalonu Laureta Auto Vladimír Bárta podotkl, že nejvyšší výbavu objednává 95 procent zákazníků.

Škoda Auto má nabito pro Ženevu: ukáže tam terénní verzi Kodiaqa. Podívejte se

Podle vedoucího prodeje AUTONOVA BRNO Marka Leichmanna je Kodiaq prodejní hit. „Ještě před uvedením na trh už máme podepsané kupní smlouvy na zhruba deset aut. Kdyby auto bylo k dispozici okamžitě, prodáme jich výrazně víc, dodací lhůta je přibližně šest měsíců a množství aut pro český trh je omezené,“ uvedl Leichmann.

Velký zájem o nový Kodiaq ještě před zahájením prodeje potvrzuje i liberecký Autotrend. Na letošní rok má prodejce kvótu 30 aut. „Už teď máme polovinu prodanou a to v něm ještě nikdo ze zákazníků ani neseděl,“ řekla vedoucí prodeje Vendula Volavková. Zájem je podle ní o dražší modely a hlavně o dvoulitrové motory. Auto už v salonu mají, stejně jako ostatní prodejci ho představit mohou až 22. února, kdy bude prodej zahájen. „Myslím, že pak se zájem ještě zvýší a naše kvóta bude rychle pryč,“ dodala.

První svezení: Kodiaq je pohodlný, na ulici se tváří trochu více jako kombi se zvýšeným podvozkem

Radim Zlotý z Autocentrály Hlučín nedaleko Ostravy řekl, že už je zadána skoro polovina kodiaqů, které má pobočka v plánu letos prodat. „Zájem je, ale těch aut je na letošní rok málo pro ČR. Celá firma jich dostane 36, máme tři pobočky, takže na každou pobočku 12 kusů. Já už tady mám pět objednávek, bez toho, že by to ti lidi viděli. Nejezdili v tom, neseděli,“ řekl Zlotý.

„Hodně hrají roli emoce.“

„To auto je už teď bestselerem. Je zajímavé, že o Škodu Kodiaq mají zájem jak retailoví klienti, tak i velké firmy, které ji chtějí zařadit do svého vozového parku,“ uvedl vedoucí prodeje společnosti Auto Hlaváček Olomouc Marian Vychodil.

Počet objednávek je podle jihočeského prodejce vozů z CB Auto Milana Haškovce srovnatelný s poptávkou po jiných novinkách od Škody Auto. V písecké prodejně Auto Kápl naopak hovoří o vyšším zájmu v porovnání s jinými novinkami. „Myslím, že hodně hrají roli emoce,“ řekl prodejce Václav Kápl s tím, že rovněž jde o první SUV ve své třídě.

Kodiaq je nejnovějším a největším modelem mladoboleslavské automobilky. Nabízí při délce 4,7 metru a šířce 1,9 metru zavazadlový prostor se základním objemem 720 litrů. Díky volitelné třetí řadě sedadel má jako první Škoda až sedm míst k sezení. Na výběr na českém trhu jsou čtyři motory TSI či TDI s výkony od 110 do 140 kW. Model se bude vyrábět i v Číně, která je největším odbytištěm automobilky.

Škoda Auto loni dodala zákazníkům rekordních 1,127 700 vozů, meziročně o 6,8 procenta více. Letos v lednu prodala 93 800 vozů, meziročně o 2,4 procenta více. Ve třech českých závodech v Mladé Boleslavi, Kvasinách a Vrchlabí zaměstnává zhruba 27 000 lidí, z toho 2000 cizinců.

Obliba vozů SUV je v Evropě na vrcholu

  • SUV (Sport Utility Vehicle) je sportovní užitkové vozidlo, které je schopné provozu v lehčím terénu díky vyšší světlé výšce a robustnější konstrukci oproti klasickým osobním vozům. Zároveň je vhodné i pro silniční a městský provoz.
  • Za předchůdce SUV je možné podle některých zdrojů považovat americký Chevrolet Suburban z roku 1935, který měl rámovou konstrukci, částečně dřevěnou karoserii a místo až pro osm cestujících. Jiné zdroje uvádějí jako předchůdce vozů použitelných do lehčího terénu i na silnici GAZ M-20 Poběda vyráběný v letech 1946 až 1958 nebo Land Rover s označením Series II vyráběný od roku 1958. Za prvníSUV dnešního typu je považována kompaktní Toyota RAV4, jejíž první generace byla představena v roce 1994.
  • Móda SUV zaplavila v poslední době zejména Evropu, kde bylo jen v loňském roce prodáno 3,9 milionu vozů tohoto segmentu, což znamená, že zhruba každé čtvrté prodané nové auto byloSUV. V ČR se prodej SUV za posledních deset let téměř zdesetinásobil, zatímco v roce 2006 ukrojil segment SUV podle Svazu dovozců automobilů (SDA) tržní podíl 2,6 procenta, v loňském roce to již bylo 20,2 procenta, což představuje asi 52 000 prodaných vozů. Nejprodávanějším segmentem zůstává podle SDA třída malých a mini vozů s tržním podílem 22,5 procenta v roce 2016.
  • OblibaSUV je dána především jejich univerzálností, větší mírou bezpečí oproti běžným osobním vozům a díky vyšší stavbě karoserie pohodlnějšímu nastupování do vozu, což znamená také lepší výhled pro řidiče i cestující. Oproti čistě terénním vozům poskytují SUV vyšší úroveň komfortu a ovladatelnosti a zároveň se vyznačují nižší spotřebou paliva. Kritici jim naopak vyčítají vyšší pořizovací cenu oproti běžným osobním vozům, ze kterých přitom často technicky vycházejí, vyšší emise oxidu uhličitého aSUV také představují větší nebezpečí pro chodce v případě srážky.
  • Nejprodávanějším SUV v ČR byla za minulý rok Škoda Yeti (5512 kusů), následovaná Dacií Duster vyráběnou v Rumunsku (4556 kusů) a modelem Hyundai Tucson (3383 kusů) vyráběným v moravskoslezských Nošovicích. VětšinaSUV nabízí také variantu s pohonem všech čtyř kol, ale tuzemští zákazníci volili v loňském roce "čtyřkolku" jen v asi 50 procentech.
  • Historie vozů do lehčího terénu vyráběných automobilkou Škoda sahá až do poloviny šedesátých let minulého století. V prosinci 1966 se totiž v novozélandském městě Otahuhu začala vyrábět Škoda Trekka na podvozku tehdejší Octavie kombi. Pouhých 3,6 metru dlouhý vůz vynikal světlou výškou 19 centimetrů a sloužil především místním farmářům a řemeslníkům i jako vůz pro volný čas. Trekka se do Evropy nikdy nedovážela a do ukončení výroby v roce 1972 jí vzniklo téměř 3000 kusů. Počátkem sedmdesátých let se v Pákistánu krátce montoval podobně laděný model Škoda Skopak, který také technicky vycházel z Octavie kombi. Prvním "plnohodnotným" vozemSUV mladoboleslavské automobilky se stal až model Yeti v roce 2009.
  • Nové SUV Škoda Kodiaq měří téměř 4,7 metru a disponuje základním zavazadlovým prostorem o velikosti 720 litrů, což je nejvíc ve třídě. Je první Škodou v novodobé historii automobilky, která může být dodávána se třetí řadou sedadel (toto řešení již před tím nabízela užitková Škoda 1203). V ČR bude prodáván se třemi benzinovými a dvěma dieselovými přeplňovanými motory o objemu 1,4 až 2,0 litry a výkonu 125 až 190 koní. Základní cena vozu je 677 900 Kč.
  • Světovou premiéru měl Kodiaq na loňském podzimním autosalonu v Paříži. V ČR se poprvé představil na říjnové přehlídce Designblok v Praze.
  • Objednávky na Kodiaq, který se vyrábí ve východočeských Kvasinách, prodejci Škody přijímají už od začátku loňského října. Do budoucna je v plánu také verze kupé se sníženou zádí.
Autor: