Již od pondělí jsou podle řetězce některé produkty levnější až o 35 procent, v závislosti na regionu.
Mezi zlevněnými položkami jsou například kilo grilovacích klobás, které zlevnily z 5,99 eur na 5,59 (149,75 na 139,75 Kč), bio čokoládový ovesný nápoj Vemondo z 1,25 na 1,15 eur (31,25 na 28,75 Kč), červené víno Primitivo di Manduria DOC z 5,99 na 4,99 eur (149,75 na 124,75 Kč) nebo prémiové tekuté mýdlo z 2,69 na 2,39 eur (67,25 na 59,75 Kč). Výrazně klesla i cena vodního melounu z 3,29 eur na 1,99 (82,25 na 49,75 Kč).
„Reagujeme na vývoj nákupního chování spotřebitelů, rostoucí citlivost na ceny a zvýšenou konkurenci na trhu,“ uvedla společnost. Zlevnění se týká širokého spektra zboží, od čerstvých potravin přes nápoje až po drogerii.
Konkurence nespí
Už během víkendu oznámil konkurenční řetězec Aldi, že v následujících týdnech také trvale sníží ceny u stovek výrobků napříč sortimentem. Konkrétní produkty sice nezveřejnil, ale vyslal jasný signál, že cenová ofenziva není jednostranná. Krátce poté přispěchala se slevami i Edeka, která se sesterským diskontem Netto Marken-Discount oznámila, že u privátních značek budou snižovat ceny u všech srovnatelných výrobků ve stejném rozsahu.
Svoji reakci oznámil i Kaufland, který stejně jako Lidl patří do Schwarz Gruppe. „Nabízíme stejné ceny, jež umíme upravit během několika hodin,“ uvedla mluvčí společnosti pro deník Bild.
Zlevňovat bude také Rewe, pod nějž spadá v Německu diskontní řetězec Penny. „Penny sníží ceny u srovnatelných produktů napříč všemi kategoriemi. Je to v souladu s naším závazkem dodržet cenový slib vůči zákazníkům,“ uvedl v neděli mluvčí skupiny.
Ačkoli většina konkurentů zatím zveřejnila jen rámcové plány, podle odborníků jde o náznak začínající cenové války. „Na implementaci nových cen podle modelu Lidlu budeme potřebovat jeden až dva dny. Nejde jen o změnu cenovek, ale o interní koordinaci a aktualizaci systémů napříč prodejnami,“ řekl pro Bild jeden z manažerů konkurenčního supermarketu.
Česko zůstává stranou
Zatímco německý trh prochází cenovým otřesem, čeští zákazníci na podobné změny zatím čekat nemohou. „Společnost Lidl Česká republika nabízí produkty za nejnižší možné ceny na trhu dlouhodobě. V tuto chvíli proto podobnou akci neplánujeme,“ reagovala na dění v Německu pro média mluvčí společnosti Eliška Froschová Stehlíková.
Podobně reagoval také český Kaufland. „Každá země má svůj specifický trh, kterému je celá akční strategie a strategie tvorby cen přizpůsobena. Konkurenční situace je v různých zemích velmi rozdílná, stejně tak i akční podíl a jednotlivé kampaně řetězců, a proto je nelze srovnávat. V rámci České republiky řídíme náš akční management a tvorbu cen tak, abychom nabízeli nejpříznivější ceny produktů v rámci českého trhu,“ uvedla mluvčí Renata Maierl. Dodala, že od začátku května zlevnili tisíc produktů napříč celým sortimentem.
Rozdílný přístup obchodních řetězců odráží specifika jednotlivých trhů. Zatímco němečtí spotřebitelé po měsících inflace očekávají zlevnění, v Česku se řetězce odvolávají na dlouhodobě nízké ceny.