Web petrolejářská firma spustí příští středu, tedy v den, na který je naplánováno další a několikrát odkládané jednání s právníkem Vladimírem Bartošem. Ten už od roku 2011 vymáhá koupenou, avšak podle Čepra neexistující 160milionovou pohledávku a podal v této příležitosti návrh na zahájení insolvenčního řízení. Podle právníků se jedná o klasický případ šikanózní insolvence.
„Protože ta kauza je neuvěřitelně dlouhá a košatá, pořád se víc a víc větví, tak aby se v ní nejen naši partneři, ale i veřejnost orientovali, rozhodli jsme se udělat o tom web. Popisuje samozřejmě všechny kauzy, do kterých bylo Čepro zataženo,“ vysvětluje generální ředitel Jan Duspěva, který firmu řídí od roku 2013.
Miliarda loňského zisku
Čepro je v nebývalé kondici. Už třetím rokem po sobě vykazuje tento v Česku druhý největší velkoobchodník s pohonnými hmotami, provozující kromě toho na 190 benzinek Euro Oil a přes tisícovku kilometrů podzemních produktovodů a 17 skladů s palivy, víc než miliardový hrubý zisk. V loňském roce dosáhl historicky druhé nejvyšší hodnoty – 1,1 miliardy korun při obratu 50 miliard korun.
Všechny v minulosti vzniklé kauzy podle Duspěvy poškozují firmu v očích veřejnosti, ale v případě podaného návrhu na insolvenci i komplikují například jednání s bankami nebo zahraničními obchodními partnery. Ať už se jedná o průtahy při projednávání pohledávky a v obchodním rejstříku zapsaného insolvenčního návrhu právníka Bartoše, nebo rozsáhlé podvody, jakým byl pokus o vyvedení 2,6 miliardy korun, zosnovaný Radovanem Krejčířem.
Právní zástupci Čepra poukazují na to, že úspěšnému zakončení sporů často brání obstrukce a procesní průtahy. „V jedné z nejdůležitějších kauz, která je v podstatě pokračováním pokusu o tunelování společnosti Čepro z roku 2004, se projednávání zadrhlo na tom, že fiktivní pohledávka putovala po zahraničních firmách a několikrát měnila majitele,“ potvrzuje Jaromír Císař, advokát a společník advokátní kanceláře Císař, Češka, Smutný.
Podvodů s pohonnými hmotami začalo rapidně ubývat od roku 2013, kdy začal stát vybírat od obchodníků s palivy mnohamilionové kauce, které vyřadily z trhu stovky pochybných překupníků a nastrčených bílých koní.
Dnes by se to stát nemohlo?
Podle Duspěvy stojí za výrazným poklesem černého trhu a tunelování (v petrolejářství) i některá opatření celní a Finanční správy, ale také přísnější kontrolní mechanismy v samotném Čepru. Společnost například v době vzniku největší Krejčířovy kauzy před rokem 2004 neprovozovala daňový sklad, a nebyla tak denně pod dohledem celníků, jako je tomu dnes.
„Troufám si tvrdit, že kdyby tehdy panovala u nás ve státě i Čepru stejná situace jako dnes, velkou část těchto podvodů by ani nešlo uskutečnit,“ tvrdí Duspěva. Roku 2012 se do řešení podvodů s palivy připojila i Česká asociace petrolejářského průmyslu, zastupující největší firmy v oboru. Vytvořila vlastní skupinu, kterou vedl právě Duspěva a jež spolupracovala na vzniku potřebné legislativy.